Kan de komeet Ison , als zij door de zwaartekracht van de zon uiteen zou vallen , een gevaar worden voor de Aarde ?

De komeet Ison zal rond oktober 2013 dicht bij de zon komen , en mogelijk tijdens die passage uiteenvallen . Kunnen brokstukken van de komeet vervolgens een gevaar vormen , ( inslag gevaar , explosie in atmosfeer ) .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Vrij simpel gezegd; ja.

Echter zijn de kansen simpelweg klein, zoals je vraag eigenlijk al aangeeft. Als de komeet inderdaad uiteen zou vallen en er zou een groot brokstuk richting de aarde komen, kan dit inderdaad voor problemen zorgen. Echter is het niet bekend of het eerste noch het tweede zal gebeuren. Als het gebeurt zal er een gevaar ontstaan, maar of het gebeurt is voorlopig nog de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, er is absoluut geen gevaar voor de aarde. We zullen rond 16 januari door zijn staart 'reizen' en dan zullen we een meteorietenregen zien die we vaker per jaar doormaken. Niets meer, niets minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Een komeet heeft geen massieve kop, maar bestaat vooral uit losse brokken gruis en ijs. Als daar al iets van in onze dampkring zou raken, zou het onmiddellijk verdampen en verbranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit kan zeker een groot gevaar zijn voor de aarde.
Alles wat rondbeweegt in ons zonnestelsel, heeft het risico dat het ooit in aanraking komt met de aarde.
Alles hangt natuurlijk af van de dimensie van de objecten.
Maar ik kan mij voorstellen dat een komeet frontaal op de aarde terecht komt, deze niet volledig zal opgelost zijn en grote schade kan aanrichten. Dus als het om een grote komeet of ander object gaat, die uiteen valt in grote stukken en die stukken op de aarde terecht komen, deze ook veel schade kunnen aanrichten.
De kans dat het gebeurd, dat is een andere zaak. De kans zal zeer minimaal zijn en ik denk dat je gerust kunt gaan slapen, met de gedachte dat de kans dat je door een auto wordt geraakt, vele miljoenen malen groter is.
Maar zeg nooit nooit, iets waar onze dinosauriërs kunnen over meespreken.
Robby BB