Is de aarde vervangbaar?

Ik hoor wel eens verhalen dat de mens zou gaan leven op mars,
Maar zou de aarde daardoor dus vervangbaar kunnen zijn voor de toekomst?

Als bijvoorbeeld de zon zou ex/inploderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er problemen met de zon komen heb je weinig aan mars...

Antwoorden (4)

Als de zon besluit om nova te worden, is het gedaan met de mensheid. Als we NU zouden weten dat de zon over 500 jaar nova wordt, maken we wel een kansje. We hebben dan als mensheid een gezamenlijk doel, en gaan alles in het werk stellen om een deel van de mensheid te laten overleven.

Er zijn mooie boeken zat waarin de aarde nog slechts een verre herinnering is, ik heb er een kast vol van. Maar of het ooit zo ver zal komen, hangt er van af hoe we NU met de aarde om gaan. Op dit moment is de aarde zeer zeker niet vervangbaar: we zijn nog niet in staat om verder dan een kippe-eindje de ruimte in te reizen en zelfs al zouden we bemande vluchten naar Mars gaan doen, dan NOG kan Mars ons op dit moment nog niet alles bieden wat wij nodig hebben voor het voortbestaan van de soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de verre toekomst zijn wij wellicht in staat om een nieuw planeet te gaan bewonen! Theoretisch is dit mogelijk. Maar op dit moment echt niet! Stel je voor dat jou huis de aarde is, dan is de maan je deurmat (in afstand)
En een bewoonbare planeet is dan ergens in zuid spanje! Om je een iedee te geven hoe ver wij nu "al" kunnen gaan in de ruimte!
Dus maar hopen dat de zon het nog even volhoud!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie eigenlijk niets in een Marsexpeditie, nu we de maan nog niet eens hebben gekoloniseerd. Het koloniseren van de Maan zal straks waarschijnlijk ook economisch profijtelijk worden vanwege de aanwezigheid van 3Helium, een ideale brandstof voor kernfusiecentrales. Ik neem aan dat dit soort plannen uit de kast worden getrokken als kernfusie economisch interessant is geworden. De haast om naar Mars te gaan is helemaal niet gerechtvaardigd en als we nog hoop koesteren daar primitief leven aan te treffen is het al helemaal niet verstandig daar met levende wezens te komen, omdat we dan het proefterrein verstoren.

Voorlopig hoeven we ons nog niet druk te maken over heel verre ruimtereizen, als de technologische en wetenschappelijke vooruitgang nog een tijdje doorgaat wordt het steeds makkelijker om dat soort zeer verre ruimtereizen te maken. Ik neem aan dat we ook geen mensen laten reizen, maar misschien ingevroren embryo's, bacterien, algen, incubators en dergelijke, zodat de reis eindeloos lang kan duren.

Zonder baten als 3Helium zal er niet veel gebeuren schat ik zo, na de eerste Maanreizen is men al snel gestopt vanwege de hoge kosten, zelfs de Concorde bleek economisch onhaalbaar. Ook asteroiden zijn misschien economisch interessant als bron voor delfstoffen en het vestigen van een kolonie. De beperkingen van dit soort plannen zijn eigenlijk nog meer economisch als technologisch, zolang de economische noodzaak er niet is gebeurt er weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de aarde is niet vervangbaar. Daarom kijkt men nu na andere planeten om eventueel te kunnen uitwijken. Als de Zon explodeert dan is een groot gedeelte van ons zonnestelsel vrijwel direct vernietigd en waarschijnlijk worden de buitenplaneten dan zwerf planeten (waar niet op te even valt.