Komt Jupiter steeds dichterbij?

Op http://www.scientias.nl/jupiter-staat-het-dichtst-bij-de-aarde-sinds-1951/16261

staat dat Jupiter ongeveer evenver weg is van de aarde als de zon op het moment,

En hoe overleven we het dan als de maan ervoor staat,dat dan de maan ,en aarde niet door Jupiter, of allbebei door de zon worden aangetrokken?

Toegevoegd na 22 uur:
Ik had bij het artikel niet goed op de datum gelet,

Komen planeten en dergelijke verder dan de aarde,steeds een stuk dichterbij de aarde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jupiter kan nooit zo hard 'trekken' als de zon, omdat zijn massa veel kleiner is. Jupiter beweegt, net zoals de aarde, keurig in zijn baantjes rond de zon. Het artikel dat je aanhaalt is uit 2010. Inmiddels is Jupiter al weer een stukje verder op zijn rondje rond de zon en staat hij een stuk minder dicht bij de aarde. Maak je geen zorgen, die planeten doen gewoon hun vaste dingetje, zoals ze al miljarden jaren doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo op DIT moment, dat artikel is van ruim twee jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het moment uit het artikel , vergissing van mij op de dag dat ik het vroeg

Het beste antwoord

Planeten draaien om de zon in een baan die een elips is. Dit geldt voor alle planeten, dus ook voor jupiter en de aarde. Omdat het een ellips is, is er een punt waarbij een planeet het dichtst bij de zon is en een punt waarbij de planeet het verst van de zon is. Jupiter draait in een baan die verder is van de zon dan de aarde. Als nu jupiter op zijn punt in de baan is dat hij het dichtst bij de zon is en de aarde op zijn punt is dat deze het verst van de zon is en de planeten bevinden zich ook nog eens aan dezelfde kant van de zon dan zijn de planeten het dichts bij elkaar. Dit zal eens in de zoveel tijd een keer gebeuren. Echte, de afstand tussen aarde en jupiter is dan zo groot, mars en de planetoiden gordel zitten er zelfs nog tussen qua baan, dat dit geen enkel gevolg zal hebben.

Toegevoegd na 1 dag:
Planeten draaien rond de zon met een verschillende omlooptijd. Hoe verder de planeet van de zon, hoe langer zijn omlooptijd is. Daardoor bewegen planeten altijd naar elkaar toe of van elkaar af.

In de bijgevoegde link vind je een planetarium. Als je bovenaan het tabblad orbits kiest zie je alle banen van de planeten. Als je bij de tijd achter "now" op de maanden klikt en daarna op de pijltjes omhoog of omlaag zie je de beweging van de planeten per maand. Je kan dan precies zien hoe het werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat kan niet dat plotseling jupiter steeds dichter bij komt.
want de planeten draaien altijd maar in dezelfde ronde.
http://www.webklik.nl/user_files/2009_10/75012/Planeten.jpg