Heeft het leger straaljagerpiloten ook zijwaards,of achterste voren getest op G krachten ?.

Zouden G krachten niet veel makkelijker kunnen worden opgenomen,wanneer een straaljagerpiloot zijwaarts,dus met zijn schouder naar voren gericht,zou gaan zitten,in zijn vliegtuig,daar die dan veel minder weerstand zal krijgen,dan als die naar voren gericht in het vliegtuig vliegt,en is er eigenlijk wel eens een test gedaan,wanneer je een piloot achterstevoren plaatst in het vliegtuig,want dan voelt de piloot namelijk een trekkende kracht,inplaats dat hij een weerstand over zijn hele wezen van voren krijgt te verduren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee, dat hebben ze niet gedaan omdat dat onzinnig zou zijn: de G krachten zijn geen weerstandskrachten die van voren komen (immers de piloot zit binnen, de enige luchtweerstand werkt op de buitenkant van het vliegtuig). De grote krachten ontstaan juist bij het nemen van scherpe bochten bij hoge snelheden, en in minder mate bij grote versnelling bij take-off en gebruik van afterburner.

En dan heb je ook nog het effect dat sturen erg tegen-intuitief zal zijn als je zijwaarts of achterstevoren zit...
gvrox
11 jaar geleden
Er zit wel iets in, omdat de versnelling in de z-as (kop staart) het grootste probleem voor het lichaam vormt, vanwege veranderingen in de bloedtoevoer naar of van het hoofd. Een bewegende stoel om g-krachten in de z-as wat te beperken is daarom misschien niet zo een slecht idee. Ik vermoed dat men daar nooit aan begonnen is om de piloot een goed gevoel voor de bewegingen van de straaljager of heli te geven. Roterende stoelen zijn wel ontwikkeld voor een achtbaan. In de praktijk wordt de benedenwaards gerichte g kracht gecompenseerd door een soort drukpak, dat het bloed uit buik en onderlichaam terugduwt naar het hart.
Voor zijwaartse krachten moeten de piloten wel sterke nekspieren ontwikkelen, maar dat is goed te doen met de juiste apparatuur.