Zou het kunnen dat we door het ontbreken van explosies op de zon in een 'global cooling' terechtkomen?

De laatste keer dat er zo weinig activiteit was op de zon dateert van 1645-1715.Europa en Noord-Amerika kwamen toen in een kleine ijstijd terecht met veel jaren waarin de winters langdurig en zeer koud waren.Zou het kunnen dat de zonneactiviteit onderschat werd bij het opstellen van de 'global warming' theorie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje, het vriest een paar weken en er wordt meteen wat gevraagd over een global cooling. Feit is dat de afgelopen jaren de warmste jaren waren sinds men dat is bij gaan houden. Er zullen altijd uitschieters zijn, maar global cooling? Nee, hoor...

Het beste antwoord

Zonneactiviteit wordt niet onderschat in klimaatvoorspellingen, alleen de huidige golf van inactiviteit was niet verwacht, en de sterkte van zo'n cyclus in het algemeen lijkt niet te voorspellen - we zijn pas kort bezig met het actief bestuderen van de zon, en kunnen nog een hoop dingen bijleren.

Ja, het zou kunnen. Hoe lang het zou duren, of het aanhoudt, is allemaal koffiedik kijken. Maar ook met een relatief inactieve zon was 2009 bovengemiddeld warm (als je verder kijkt dan alleen de laatste twee weken, maar ook inclusief de laatste twee weken).

Het blijft een lastige combinatie van een heleboel verschillende factoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien bewaart de zon alles wel voor 2012 ;) en zal een enorme explosie volgens van zonne-energie.

Ik ben er van overtuigd dat er meer speelt dan CO2 wat betreft de opwarming van de aarde. Bijvoorbeeld het een klein beetje kantelen van de aarde (magnetische noordpool schijnt nu ergens bij Canada te liggen) heeft waarschijnlijk veel meer invloed op het weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is een bal kernfusie... Dus dat raakt niet op makkelijk, hij zal groter worden en afkoelen tot grote proporties en de aarde opslokken in zijn groei...

Die explosies zijn gigantische erupties die als zonnewind hier terecht komen en het radioverkeer storen... Maar daar kan geen global-cooling door komen hoor...