Welke buitenaardse factoren beïnvloed ons en de aarde?

Zoals de maan (eb en vloed) en de zon (warmte)

Welke dingen zijn er nog meer die ons van buitenaf beïnvloeden op aarde? En ook andersom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

"Voornamelijk beta- en gammastraling. De sterkte van deze kosmische straling verschilt op verschillende plaatsen op aarde, door het hoogteverschil en de invloed van het aardmagnetisch veld.

Kosmische straling: (vroeger ook hoogtestraling genoemd) is een verzamelnaam voor deeltjes en fotonen met een hoge energie die ons vanuit de kosmos bereiken. Hieronder bevinden zich geladen deeltjes, zoals protonen, kernen van helium en zwaardere elementen en elektronen, maar ook neutrino's, en hoog-energetische fotonen.

Röntgenstraling: Röntgenstraling is elektromagnetische straling met een golflengte korter dan van blauw en ultraviolet licht, maar langer dan van gammastraling.

Zonnestorm. De zonnewind is een stroom van geladen deeltjes die ontsnappen van het oppervlak van de Zon. Door de grote hitte van een miljoen kelvin in de corona krijgen protonen en elektronen een gemiddelde snelheid van 145 km/s.

Dan heb je nog donkere materie en zwaartekracht.

Hopelijk heb je er wat aan!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling#Natuurlijke_achtergrondstraling

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnewind

http://nl.wikipedia.org/wiki/Röntgenastronomie#Gammaflitsen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord zeg. Ik vind het interressant om te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel laurav31. Iemand anders dacht er niet zo over helaas, wel gemind, maar zonder uitleg....flauw. Ik vond het overigens zelf ook heel interessant om op te zoeken, ben gelijk nog verder gaan surfen :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was interessant om te lezen, bedankt voor dit uitgebreide antwoord. :)

Andere antwoorden (6)

kosmische straling.
Mensen en dieren zullen daar weinig last van hebben, maar electronische apparatuur des te meer.

Misschien beinvloeden onze radiogolven dingen die 'buiten' gebeuren, maar dat weten we niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De onwetendheid van "wat is er nog meer" beïnvloed ons door het te gaan onderzoeken, boeken en films over te maken, te fantaseren enz enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meest bekende zijn, zoals je zelf al aangeeft, de maan en de zon. Maar dezelfde zon kent ook zonnestormen, welke grote invloed kunnen hebben (zie link).
Daarnaast kan er ook sprake zijn van (directe of indirecte) kosmische straling.
Van andere buitenaardse factoren is (nog) weinig bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De totale hoeveelheid materie en energie in het universum zorgt ervoor dat objecten een bepaalde traagheid hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tempratuur van het heelal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Zon , De Maan , enkele planeten (vooral Jupiter in ons geval) ....dat zijn in ieder geval constanten die ons beïnvloeden.
Er zijn mogelijks ook toevalligheden die ons beïnvloeden of beïnvloed hebben .....zoals meteorieten , kometen ....zie de inslagen die oa verantwoordelijk waren voor het verdwijnen van de Dino's. Ook zou er grote invloed kunnen zijn van een supernova in onze omgeving of het bezoek van een dwaalster.
Andere factoren zijn ons nog onbekend .....zoals straling , donkere materie etc.
Het is wel zo....dat de Aarde , ons Zonnestelsel, ons Sterrenstelsel , onze sterrenclusters en groter ....allemaal constant in beweging zijn en dat de Aarde zich met een ongelooflijke snelheid in alle richtingen beweegt ...door de optelsom van alle bewegingen.

Toegevoegd na 1 dag:
Invloed van Gamma straling en donkere materie ....behoren voorlopig tot de wereld van de fantasie...dit wil niet zeggen dat er geen invloed is ....maar de wetenschap is nog zover niet te bewijzen....hoewel er niet-wetenschappelijke believers zijn ,die de invloed van kosmische straling erkennen , maar die staan voorlopig niet verder dan astrologen en waarzeggers.