zijn er melkwegstelsels die zó ver staan dat het licht nooit de Hubble zal bereiken?? (ivm de nieuwe deep field foto en groter worden van t heelal)

kortom, kunnen nog verder kijken dan 15 miljard lichtjaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Volgens dat ik ergens las heeft men goede hoop om met de opvolger van Hubble nog verder te kunnen kijken nl.men hoopt het allereerste licht te kunnen waarnemen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de nieuwe James Web telescoop maakt enkel scherpere duidelijker fotos. dat heeft niets met de lichtsnelheid te maken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar wordt hier gesproken over lichtsnelheid, gizmo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
..nou, dat het licht van verre stelsels heel lang moet reizen om onze ruimtetelescopen te bereiken en dat gaat met lichtsnelheid. observeren van super verre opjecten die wij zien "kunnen" er niet misschien wel niet meer zijn, alleen het licht is dan nog onderweg toch, ik bedoel de jongste stelsels die we dan zien zijn eigelijk de oudste omdat ze nabij de oerknal ontstonden. 'het allereerste licht' spreekt fremar hierboven, en dat gaat dus met lichtsnelheid, 'om verder te kunnen kijken' fremar aldus, dus als we niet verder kunnen kijken is de lichtsnelheid te langzaam.
(maar ik kan het mis hebben)
We kunnen volgens professor Vincent Icke, sterenkundige, 13,2 miljard jaar terug kijken in de tijd. De leeftijd van het heelal is volgens hem 13,7 miljard jaar.
Op 27 september gaf hij uitleg hierover in De Wereld draait door.Zie de link en het onderdeel van DWDD waarin de gepubliceerde foto door de Hubble gemaakt ter sprake komt en waarin Vincent Icke uitleg geeft over deze moeilijke materie.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry tikfout: sterrenkundige
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net als Matthijs, ik was dan ook blij dat hij er eerllijk over was, snapte ik het niet echt :)
Ik "begreep" dus ook precies hetzelfde wat jij beschrijft. Het is toch niet echt te bevatten voor een leek.....er is bij mij alleen verbazing en ik vind het intrigerend want ik heb net toevallig ook dit stukje DWDD terug gekeken. Vroeger keek zo onbevangen naar het heelal. Nu denk ik soms ook helaas: "Whose watching me there? Is that you Google?" :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jep, DWDD gezien, deze foto duurde 10 jaar, elke keer een beetje. kan deze foto ook in 3weken net als de eerste ultra deep field Hubble, en met nieuwe james web telescoop dan? de vraag is, of er hemellichamen te ver kunnen zijn zodat licht nooit een ruimte telescoop bereikt. NEE dus, als we 13.7 mjrd L.J kunnen fotograferen dan houd t op met afstand? is dan de grens bereikt? en verder kijken zinloos?? dat houd dan in dat het universum een einde heeft!
wow iets om over na te denken, en meerdere vragen op deze site stellen! thx..
Je vraag bestaat uit twee delen.

Ten eerste, kunnen we verder kijken dan de Hubble nu kan? Nee, nog niet. Technici werken echter aan nog betere ruimtetelescopen dan de Hubble, en hopen daarmee ooit, tot in de ontstaansperiode van het heelal te kunnen kijken.

Een van de technische uitdagingen is, om de scherpte van de ruimtetelescoop zodanig te verbeteren (kan momenteel eigenlijk alleen maar door de diameter van de telescoop te vergroten) dat het inderdaad mogelijk is, om op zo'n afstand nog voldoende waar te nemen om er iets mee te kunnen doen.

Ten tweede, het heelal wordt telkens groter, ontsnapt het beeld dan aan ons waarnemingsvermogen? Nee. De uitdijing van het heelal gaat aanmerkelijk langzamer dan de snelheid van het licht en het is dankzij de lichtsnelheid, dat we zo ver in de tijd terug kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi helder antwoord. Ik begrijp het zelfs! + :)
Zoals al opgemerkt, zullen we met de James Webb ruimtetelescoop niet verder, maar wel scherper kunnen kijken.

Waarom niet verder? Omdat we tevens terugkijken in de tijd, en als we verder dan 13,2 Mj kijken (bij een leeftijd van 13,7 Mj voor het heelal) dan kijken we dus naar een periode dat het heelal nog geen half miljard jaar oud was. In die periode waren er nog geen sterrenstelsels die licht gaven. Daarom wordt deze periode wel de "dark ages" van de kosmos genoemd.

Is er hoop dat we ooit verder kunnen kijken? Ja, want dat kunnen we al. Alleen kijken we dan in het microgolfgebied van het spectrum. Daarvoor zijn andere satellieten geschikt, zoals de COBE en de WMAP. We zien dan de kosmische achtergrondstraling, die zo'n 300.000 jaar na de oerknal vrijkwam, en dus practisch 13,7 Mj oud is.

Sterrenkundigen willen natuurlijk graag meer weten over die "dark ages". Wat gebeurde er tussen het vrijkomen van de microgolfstraling en het ontstaan van de eerste sterrenstelsels? Ze zijn vast bezig te bedenken hoe je dat zou kunnen aanpakken. Misschien wordt er nog een heel nieuw type satelliet voor bedacht. Maar met de Hubble gaat het niet lukken.

Kunnen we dan ooit verder kijken dan 15 Mlj? Theoretisch wel, want er zullen steeds nieuwe sterrenstelsels aan de horizon verschijnen. Als we nog twee miljard jaar wachten, dan zal het heelal 15,7 Mj oud zijn en zullen de verste zichtbare sterrenstelsels op 15,2 Mlj staan. Maar of de Hubble dan nog steeds bestaat...?

Toegevoegd na 8 uur:
Sorry overal waar M staat moet het G zijn.
M = mega = miljoen
G = giga = miljard
WimNobel
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Dat schreef ik ook niet. De CBR is wel degelijk vrijgekomen, want tot 300.000 jaar na de oerknal zat het opgesloten in het plasma en had het maar een korte vrije weglengte. Sindsdien is de kosmos "doorzichtig". En inderdaad, op dat moment was het geen 3 K maar zo'n 3.000 K, dezelfde temperatuur als het plasma waar het uit ontsnapte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kunnen iedere seconde circa 300.000km verder kijken. Maar de vraag is of er sterrenstelsels zijn die we nooit kunnen zien. Volgens mij zijn er die omdat de ruimte vanaf een bepaalde afstand sneller uitdijdt dan de snelheid van het licht en dat licht ons daarom nooit kan bereiken. Over pakweg 1,3 miljard jaar kunnen we 15 miljard jaar ver kijken. Ik denk niet dat de vraagsteller dat bedoeld.
Tijdens de oerknal is er een korte periode van inflatie geweest waarbij de ruimte sneller expandeerde dan de lichtsnelheid. Dit kan omdat het om ruimte en niet om deeltjes of golven gaat die wel gebonden zijn aan de lichtsnelheid als maximum. Deze inflatie theorie verklaard een aantal problemen die anders in de oerknal zouden optreden (zie hiervoor de link).

Maar deze inflatie theorie betekent ook dat het voor ons zichtbare heelal maar een fractie is van het hele heelal. Dus er zijn veel meer sterrenstelsels die wij niet kunnen zien en nooit zullen gaan zien dan dat we zien.