Waarom is de zon niet blauw, maar de lucht wel?

Ik weet dat de lucht blauw wordt van de weerkaatsing van de kleur op de atmosfeer, maar waarom zien wij de zon dan niet als blauw? je (of in ieder geval ik) zou denken dat de stralen overal blauw zouden weerkaatsen, en dat wij de zon dan ook blauw zouden zien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De zon straalt licht uit in alle kleuren van de regenboog.

Vooral het blauw wordt door de atmosfeer gebroken. Het blauwe licht legt dus vaker een andere route af dan de andere kleuren. Het zigzagt als het ware door de atmosfeer heen. Daardoor zien wij uit alle richtingen blauw licht komen, en zien wij de wolkenloze lucht dus als blauw.

Dit gebeurt echter hoofdzakelijk bij het blauwe licht, en dan nog alleen bij een gedeelte van het blauwe licht. Het overgrote deel van het zonnelicht gaat heel gewoon rechtdoor. Daardoor zien wij de zon dus gewoon geelwit.

Toegevoegd na 3 minuten:

Stel je het zo voor:
--  Van alle kleuren die de zon uitstraalt, gaat 99% gewoon rechtdoor.
--  0,1% van het rode licht wordt alle kanten op verstrooid.
--  0,2% van het groene licht wordt alle kanten op verstrooid.
--  0,7% van het blauwe licht wordt alle kanten op verstrooid.

(De getallen heb ik uit mijn duim gezogen, het gaat hier om het idee.)

Wij zien dus de zon in de oorspronkelijke kleur; dat er een klein beetje van die oorspronkelijke kleur is afgegaan zien we niet omdat het zo weinig is.

De kleur van de lucht bestaat (met mijn verzonnen percentages) uit 0,1% van het rode licht van de zon, 0,2% van het groene licht, en 0,7% van het blauwe licht. Het blauw overheerst, dus wij zien een blauwe lucht.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi geformuleerd Cryofiel. plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje!

Andere antwoorden (1)

De zon zendt lichtgolven uit in een spectrum dat, als je het door een stuk glas in de vorm als een pyramide zou laten schijnen, zichtbaar wordt in alle kleuren van de regenboog. Dat laatste gebeurt ook, als zonlucht door regendruppels wordt gereflecteerd.

Dit komt omdat de lichtgolven van de zon verschillende lengtes hebben. Onze ogen kunnen niet alle golflengtes zien; de kleuren rood, groen en blauw kunnen wij het best waarnemen.

De moleculen in de atmosfeer van de aarde verspreiden de golflengte van de kleur blauw beter dan andere golflengtes, vandaar dat wij de lucht als blauw zien.

Als je recht in de zon zou kijken (niet doen!) dan ontvangt je oog de meeste stralen rechtstreeks van de zon, want slechts een gedeelte van de zonnestralen worden door de atmosfeer verspreid. Daardoor zien wij de zon als wit, overgaand in geel als de zon opkomt of ondergaat (moet door een dikkere laag lucht) en soms, onder invloed van vocht, een beetje rood.