maken planeten geluid?

Stel dat ik zou in een baan om een planeet zweven zou ik dan iets van die planeet horen? ik heb namelijk ook gehoord dat in de ruimte een vacuum is en geluid zich niet kan voortbewegen maar ik weet niet wat waar is
mvg justin

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook het feit dat een planeet met vele kmph door de ruimte suist, lijkt het mij dat er geluid vanaf moet komen. Goeie en interessante vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Space No One Can Hear You Scream.
WimNobel
11 jaar geleden
Je schrijft "ik heb namelijk ook gehoord..." Maar wat heb je dan nog meer gehoord waardoor je denkt dat het misschien wel zo is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door een artikeltje dat ik eens ergens gelezen heb kan ook dat ik het verkeerd begrepen had hoor is al tijdje geleden

Het beste antwoord

Als je in de atmosfeer zou zijn, als die bestaat om de planeet, zou je geluiden kunnen horen omdat gassen geluid transporteren, maar geluiden dragen vaak niet zo ver. Denk maar aan de stilte in een luchtballon. Als er vacuüm is kun je er niet zijn omdat je anders dood gaat. En vacuüm geleidt geen geluid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord thx

Andere antwoorden (2)

klopt in een vacuum planten zich geen geluidgolven voor dus je hoort niets.
11 jaar geleden
Dat klopt, geluid kan zich niet voortplanten in het luchtledige. Sterker nog: de kans is groot dat er geen geluid is, aangezien de planeet niet door lucht zweeft is er geen wrijving die geluidstrillingen veroorzaakt.

Dus (1) er wordt geen geluid geproduceerd en (2) het zou zich toch niet kunnen voortbewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! Nog even erbij vermelden wat geluid überhaupt is: "geluid is een kleine verandering in de luchtdruk, die zich door de lucht voortplant". ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluid ) In het (bijna-)vacuum van de ruimte buiten de (of een) dampkring KAN dus geen geluid bestaan, simpelweg omdat er geen "lucht" is en je nou eenmaal lucht nodig hebt voor geluid... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er geen geluid wordt geproduceerd is niet juist. Op planeten met een dampkring b.v Venus, Mars en Jupiter heersen stormen en die maken ongetwijfeld veel herrie. Ook bliksemontladingen komen op enkele planeten voor. Wel juist is dat dit geluid zich buiten de dampkring niet kan voortplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat geluiden bedoeld werden die planeten zouden maken door te draaien.