Is het mogelijk dat de melkweg ook een bol is?

Is het mogelijk dat als je heel ver reist in de melkweg je na een tijd weer op de zelfde plaats uitkomt dus dat de melkweg eigenlijk niet oneindig maar eindig is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je met "melkweg" eigenlijk niet het "heelal" ?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat vermoeden heb ik ook.

Antwoorden (3)

nee hoor, anders hadden we het niet over het andromedastelsel etc, de vraag is wel hoe we daar kunnen komen, want om aan de gravitatiekracht van een melkwegstelsel te ontkomen is ietwat lastiger dan aan de gravitatiekracht van de aarde. Dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe je sowieso naar de rand van het melkwegstelsel wil komen.

Ons melkwegstelsel is ook geen bol, maar een soort platte schijf met meerdere 'armen', op de bron staan wel plaatjes wat je je erbij voor kan stellen, maar van ons eigen melkwegstelsel zijn geen foto's omdat men nog nooit daarbuiten is geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed aan de hand van je vraagstelling dat je met 'melkweg' het 'universum' bedoelt. In dat geval is het zeker mogelijk dat ons universum niet open, maar gesloten is. Dit houdt in dat er een eindige hoeveelheid ruimte is, doordat de ruimte gekromd is en zichzelf sluit. Vergelijk het met het tweedimensionaal oppervlak van een ballon, wat wordt gebogen in een derde dimensie. In die zin kan ons universum dus ook eindig zijn.

Als je dan in een rechte lijn reist, en je gaat enkele miljarden jaren alsmaar vooruit, dan kom je in een gesloten universum inderdaad een keer op dezelfde plek uit. Dit is net als een piloot die in een rechte lijn over de aarde vliegt. Hij komt vanzelf weer op dezelfde plek terug omdat zijn koers in een derde dimensie ombuigt.

Echter, het universum dijt zich uit, sneller dan wij ooit zullen kunnen reizen. Dus al zou het universum gesloten zijn, we zullen nooit de beleving meemaken dat we weer op dezelfde plek terechtkomen.

Daarnaast is het ook niet heel waarschijnlijk dat ons universum gesloten is. Er zijn vanuit de astronomie flink wat aanwijzingen dat het universum open is, en dus in principe niet eindig.

Maar zoals je stelt, als ons universum gesloten was en zich niet zo snel uitdijde, dan zou je inderdaad weer op dezelfde plek terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Echter, het universum dijt zich uit, ..."
Ok. "...sneller dan wij ooit zullen kunnen reizen."
Dat is maar sterk de vraag. Voorbeeld: tijdens het reizen van Amsterdam naar Den Haag dijt het universum zich ook uit. Waarom lukt die reis dan wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de uitdijing alleen op een hele grote schaal plaatsvindt. De uitdijing wordt momenteel geschat op circa 71 km per seconde per megaparsec. en 1 parsec is circa 3,2 lichtjaar (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hubbleconstante). Dat betekent ook dat de uitdijingssnelheid toeneemt naarmate je verder weg gaat en ergens komt het moment dat de uitdijingssnelheid groter wordt dan de lichtsnelheid (dat kan omdat het de ruimte is die uitdijt en het niet om een voorwerp gaat dat sneller gaat dan het licht) en dat kun je dus nooit meer inhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is precies zoals groome zegt: de uitdijing is alleen merkbaar op grote intergalactische schaal. De lokale zwaartekracht en elektromagnetische interacties die moleculen en voorwerpen bijeenhouden zijn vele malen groter dan de kracht waarmee het universum uitdijt. De ruimte tussen ons en bijvoorbeeld de maan dijt zeker weten uit, maar zwaartekracht houdt ons bij elkaar, net zoals het zonnestelsel en de Melkweg bij elkaar blijven.
Neen , het is een soort wiel. Als je dus in het platte vlak van het wiel steeds rechtdoor gaat, kom je inderdaad op hetzelfde punt uit, zoals met de velg van een fiets het geval is als je je vinger de groef van de velg volgt kom je steeds weer langs hetzelfde punt .