Heeft de meteoriet die een 'einde' maakte aan de prehistorie een naam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij Freek-Willem ;) wel een goeie vraag.

Het beste antwoord

Het is me niet helemaal duidelijk welke je bedoelt, maar ik neem aan de meest beroemde (veronderstelde) meteoriet die een einde heeft gemaakt aan het tijdperk van de dinosauriërs. Niet het eerste einde van een tijdperk, ook niet het laatste, en zeker niet het einde van de prehistorie, die pas eindigde doordat mensen zich zo ver ontwikkeld hadden dat ze hun geschiedenis konden opschrijven (in welke vorm dan ook), een paar duizend jaar geleden hooguit.

Maar goed, die van de Dino's. De meteoriet die daar het meest van verdacht wordt, is die die is ingeslagen bij Yucatan in Mexico. De krater die daar nu nog ligt, heet de Chicxulub-krater, waarbij Chicxulub de naam is die de Maya's vermoedelijk gaven aan de betreffende meteoriet , en " Staart van de Duivel" betekent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar de krater is vernoemd naar het dorpje Chicxulub, niet andersom. http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_crater
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie je wel. Ik zat er niet heel ver langs. Als je een 3D bril op zet, een fles fanta in 1x leeg drinkt en ondersteboven gaat hangen, komt er bijna Freek-Willem te staan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde inderdaad de tijd van de dino maar je hebt me nu ook duidelijk gemaakt waneer de prehistorie ongeveer eindigd.

Andere antwoorden (3)

Het lijkt erop van niet. Omdat niet zeker is wat het precies was dat de krater heeft veroorzaakt (anders dan waarschijnlijk een soort meteoriet), heeft het ook geen naam gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is misschien een klein misverstand .
Er is een grote meteoriet op Aarde gekomen zo’n 65 miljoen jaren geleden : de krater heeft een naam :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chicxulubkrater
Er zijn wel een aantal maren.
De dino’s zijn vrij plots uitgestorven ...maar vrij plots gaat hier over een tijdsspanne van honderdduizend jaar en meer . Dat is geologisch : plots
De verwoesting was nefast .... maar dat dit de enige redenen zijn van het verdwijnen van de dino-soorten is hoogst onwaarschijnlijk. Er zijn zeker meerdere factoren verantwoordelijk.
Eén daarvan zijn de Deccaanse trappen (ook ontstaan door meteorietinslagen): een soort supervulkanisme dat de ganse atmosfeer vergiftigde met oa zwavel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deccan_Traps
Onlangs is er zelfs een school van geologen die beweert dat de dino-soorten zichzelf uitroeiden door : scheten ( enorma massa’s methaanscheten zouden voor een enorm broeikas-effect gezorgd hebben ( koeien zijn ook vandaag goed bezig ons te vergiftigen met scheten …maar slechts een paar procent van de dino productie)
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1434151/2012/05/06/Niet-meteoorinslag-maar-eigen-winden-deden-dino-s-uitsterven.dhtml
Het zou ook kunnen dat plots heel veel methaan uit de oceaanbodem opwelde zodat ook deze voor broeikaseffect zorgde.
Door klimaatsveranderingen was tevens de habitat van de dino’s enorm verstoord , ook door verandering van vegetatievormen
Hoogst waarschijnlijk is echter een samengaan van al deze factoren ….die op het einde van het krijt het dino tijdperk beëindigde

Toegevoegd na 6 minuten:
rechtzetting:
Deccaanse trapppen , niet ontstaan door , maar ook met grote inslagen van grote meteorieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kometen komen heel vaak in verschillende stukken. Zo ook rond 66 miljoen jaar geleden. Zo ook recent bij Jupiter: http://nl.wikipedia.org/wiki/Komeet_Shoemaker-Levy_9
Terug naar de beruchte komeet van 66 miljoen jaar geleden: http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_crater#Multiple_impact_theory
Een gegeven naam ben ik nog niet tegengekomen. Het antwoord is dus nee.