Wat zou er gebeuren als je op planeet jupiter valt?

Omdat jupiter uit gas bestaat, zou je er in principe doorheen vallen, neem ik aan. Is er een oppervlakte op planeet jupiter waar je op kan vallen, of is er iets dat je val zou kunnen breken? Met andere woorden, kan ik jupiter vergelijken met een wolk of een soort rook/gaspluim zonder ruggengraat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ondanks dat het een gasplaneet is, is de dichtheid zo groot dat er een vloeistoffase is ontstaan en dat van waterstof.
Waterstof zelf kan alleen vloeibaar worden door een heel hoge druk (de zwaartekracht aldaar) en de temperatuur.
Het is er dus zeer koud.

In tegenstelling tot de aarde KAN Jupiter waterstof (gas) vasthouden.
De aarde verliest veel waterstof, het stijgt naar de bovenste lagen van de atmosfeer en wordt dan niet voldoende tegengehouden door de zwaartekracht.
Dit is bij de aarde ook met Helium het geval.

Dat betekent dat de zwaartekracht op jupiter zo groot is dat je het niet gaat overleven, zelfs al was het er 20 graden en had het een atmosfeer als de onze.

Overigens is tot vloeistof verdichte waterstof een heel stuk lichter dan water en zouden we blijven drijven .
Dan nog worden we acuut diepgevroren en doodgedrukt.
Ik zou moeilijk kunnen voorspellen welke invloed het snelst tot letale gevolgen(hangt van de isolatie in je ruimtepak af) leidt maar lang leven zul je daar niet, ik denk dat enige minuten wel aan het maximale zal zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jupiter bestaat niet uit gas, hij is grotendeels vloeibaar en heeft hoogst waarschijnlijk een vaste kern. Je zou dus 'verdrinken' in de vloeibare waterstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom noemen ze het dan een gasreus? Bedankt iig.
Reddie
11 jaar geleden
- Is het geen methaan? Het heet een gasreus omdat bij "ons" waterstof en methaan gassen zijn. +4U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk in het linkje voor de globale (raar woord in dit verband) samenstelling.
De oppervlakte is vloeibaar; als het soortelijk gewicht van de vloeistof iets meer dan 1 is blijf je drijven, net als in de Dode Zee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het feit dat de zwaartekracht op Jupiter zo groot is dat je niet normaal zou kunnen lopen en waarschijnlijk je ruggengraat zou kunnen breken. Vergelijk het met 2 sterke magneten waar je geen schijn van kans meer hebt als je eenmaal neerstort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de ruggengraat bedoel ik eigenlijk een soort kern. (iets waar alles aan vast zit, omdat hij zo mooi rond blijft) Kan er geen andere naam voor vinden. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snapte wat je bedoelt maar ik bedoel de menselijke ruggengraat. Ja je kan op allerlei manieren worden samengedrukt maar de ruggengraat kan hierbij makkelijk breken.
Boven in de atmosfeer is Jupiter vrij ijl op vele plaatsen (onregelmatig)
Hoe meer naar het centrum hoe dikker de gassen worden …op een gegeven ogenblik zijn de gassen zo dicht samengeperst , door de druk dat het zoets is als een soort moeras of drijfzand zonder bodem ….dat hoe dichter je bij de kern komt dikker en dikker wordt.
Dat is ook het punt waar de verkenning- en landingtuigen dier naartoe gestuurd werden allen contact verloren met de Aarde.
De kern is hoogstwaarschijnlijk van metaal …of ie echt vast is blijft voorlopig een raadsel ,Maar door de enorme zwaartekracht in het centrum lijkt het logisch (NASA noch ESA zijn 100% zeker van die vaste kern.
De druk is immens , dus voor mensen op dit ogenblik nog niet mogelijk om te bezoeken.