Ook in de interstellaire ruimte zit massa onder een ultrahoogvacuüm. Zou deze missende massa de 85% donkere materie kunnen zijn?

Mijn hoogst genoten opleiding is MTS-Wtb en ik denk als een werktuigbouwer. Een absoluut vacuüm (0 Pa) kan niet bestaan, maar een ultrahoogvacuüm in de interstellaire ruimte wel (ongeveer 13 nPa). Tussen de sterren zal dus een minieme hoeveelheid massa bestaan. Omdat het Heelal wordt gemeten in lichtjaren hebben we het over een enorm volume.

12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

We hebben het inderdaad over een enorm volume. Maar het bestaan van deze interstellaire materie is al lang bekend. Dus ook de massa (de hoeveelheid kilogram per kubieke lichtjaar). En daarmee de zwaartekracht die deze massa uitoefent.

Hiermee is dus al lang rekening gehouden in alle berekeningen.

Toch blijkt dat er meer zwaartekracht is, ook als je rekening houdt met de interstellaire materie. Die extra zwaartekracht wordt ergens door veroorzaakt. Die veroorzaker noemen we, bij gebrek aan enige kennis, 'donkere materie'.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oja
12 jaar geleden
Ik heb eens uitgerekend hoeveel massa (waterstof) er in een kubieke lichtjaar zit in de interstellaire ruimte bij een druk van 13 nPa. Ik heb hierbij voor het gemak de dichtheid genomen van waterstof, omdat dit element het hoogste percentage van de ruimte inneemt. De berekening wordt dan een stuk eenvoudiger. m=ρ*V Ik kom bij een uitkomst van 9,908E33 kg uit. Als je dit deelt door de Zonmassa (1,989E30 kg) kom je uit op 4981 Zonnen. En dit per kubieke lichtjaar. Ik wil niets insinueren, maar vind dit best veel..
Cryofiel
12 jaar geleden
Je gaat ervan uit dat die 13 nPa overal gelijk is. Dat is niet zo. De hoeveelheid gas die nodig is voor een bepaalde druk hangt niet alleen van p af, maar ook van de temperatuur. Plus het feit dat ik al noemde: als jij en ik zulke berekeningen kunnen doen, kunnen astronomen dat *zeker*. Die hebben dit echt al lang gedaan.
Oja
12 jaar geleden
Ik ga akkoord met je antwoord. Astronomen zijn uiteraard veel verder dan wij. Maar het geeft een kick als amateurs het wiel opnieuw uitvinden en de feiten niet voor zoete koek slikken. Omdat ik de dichtheid van waterstof heb genomen, zit ik al aan een voorzichtige raming van de massa in de ruimte per kubieke lichtjaar. En natuurlijk houd ik rekening met te weinig factoren. Mijn berekeningen zijn slechts indicatief, maar ik probeer serieus de ruimte te plaatsen en te snappen. Je antwoorden zijn zeer lezenswaardig, bedankt daarvoor en ga door!

Andere antwoorden (1)

Nee, want je geeft een berekening.
En de ontbrekende massa is niet met enige berekening te verklaren.

Je moet iets verzinnen, wat *echt* nieuw is.