Wat zou de mens zien als ze was geëvolueerd onder een ster met een stralingsspectrum verder naar links (korte golflengten) dan dat van de zon?

Geïnspireerd op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kleuren-menselijke-blote-oog-wel.294580.

Stel dat we wel gewoon uit cellen en koolstof en dna zouden bestaan zoals hier en nu. Zouden we dan nog steeds in kleuren praten, of alleen nog maar in structuren? Of zouden we de structuren kleuren noemen? Of zouden we heel anders in elkaar steken? Het moet toch voor elkaar te krijgen zijn een zonnestelsel te bedenken met een heel hete, zware ster en een aardachtige planeet die dan net wat verder zit om leven zoals we het hier kennen mogelijk te maken? Of is het biologisch/sterrenkundig gezien niet mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Of planten gewoon zouden kunnen groeien bij andere lichtgolflengtes is denk ik afhankelijk van hoe veel het spectrum verschilt van nu.

Maar kleuren zouden we nog steeds hebben natuurlijk. Een kleur is niets meer dan een naam voor een bepaalde golflengte waarneembaar licht.
Dus wat die golflengte precies is maakt niks uit.
Golflengte A heet X, golflengte B heet Y.

En in het algemeen gesproken, ingaand op je vraag over de hypothetische planeet rond een reuzenster, denk ik dat er manieren zijn voor het leven om zich te ontwikkelen die wij ons nu nog niet eens kunnen voorstellen.
Alleen al op onze eigen aarde ontdekken wij leven op plaatsen waar we het nooit verwacht hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar we zouden niet de kleur van de huid zien, maar de 'kleur' van de mitogondriën, celkernen en wat er zich nog meer in rond beweegt, toch? We zouden misschien wel bacteriën kunnen zien rondlopen in onze darmen, met kleur x (oh, gelukkig, die zijn niet schadelijk) en met kleur y (pas op voor de bacteriën met kleur y! neem gauw een lading beta-lactam-moleculen in!) (gesteld dat het een heel breed korte-golflengten-spectrum betreft)(:)).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo niet? Huid reflecteert wel meer golflengtes dan degene die we in onze huidige staat zien hoor? En als wij deze niet meer zouden zien, maar andere wel, dan zouden we huid dus zien in die "kleur". Iets wordt niet ineens doorzichtig als wij een golflengte van het licht dat het weerkaatst niet kunnen waarnemen he ;) Bovendien zou het niet uitmaken, want omdat we niet beter zouden weten zouden we huid in dit andere licht nog steeds "huidskleurig" noemen, omdat ZO huid er voor ons uit ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal eens. Wel met dat 'niet beter weten', maar niet met het feit dat we de huid als geheel nog zouden kunnen zien. We zien nu langere golflengten dan die we zien (duh) ook niet. Als ons visueel spectrum zich had aangepast aan kortere golflengte en de langere golflengten (van de huidige range) niet meer door de ogen waargenomen konden worden, dan blijft er toch niets anders over dan de Bondesque röntgenvisie...?
De zon zendt al zeer veel kortgolviger straling uit. Dat noemen we UV.
Wij mensen kunnen dat niet zien, maar veel insecten zien dat wel. We zouden de wereld dan zien als bijen bijvoorbeeld. Het is biologisch dus wel degelijk mogelijk, en zelfs werkelijkheid.
Met de juiste camera's kunnen we die UV wel zien, dus we kunnen ons er wel een voorstelling van maken.
Reddie