Als je de aarde kon wegen (met aardse zwaartekracht) hoeveel zou die dan ongeveer wegen?

Ik begrijp dat het in de praktijk niet te wegen is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het totale gewicht van de aardbol wordt geschat op 354.000.000.000.000.000.000.000 kg, dat wil zeggen 354 triljoen ton.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen gewicht, maar een hoeveelheid massa. Nou weet ik niet precies wat de vraagsteller wil..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaan, gewicht is een kracht. Ik zou in deze situatie 0 N zeggen, maar daar kan ik misschien een foutje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich oefent de aarde geen gewicht uit op zichzelf. Dat is in principe onmogelijk. Daardoor kan je inderdaad zeggen 0N. In de vraag staat echter, met aardse zwaartekracht. Nou laten we een mooi gemiddelde van 9,8 n/kg. Dan kom je uit op 354x9,8 is 3469,2 triljoen newton. Maarja dat antwoord is nutteloos en slaat nergens op. De massa is vele male intresanter.
Inderdaad is dit niet in de praktijk te wegen; maar wel uit te rekenen.
Men weet wel de gemiddelde dichtheid van de Aarde n.l. ongeveer 5,5 gram per kubieke centimeter (g/cm³).
Het volume van de aarde is ongeveer 1 biljoen kubieke kilometers (km³).
De massa zal dan bijna 6000 triljard kilogram zijn (6 met 24 nullen).

Het gewicht van iets kun je alleen bepalen met de kracht die er wordt uitgeoefend op iets anders.
Doordat de Aarde nergens op staat en zweeft in de ruimte, is ze feitelijk gewichtloos net als een mens van 100 kg in de ruimte niets weegt.

Leuk om te weten:
Iemand van 100 kg weegt op pluto nog maar 6,7 kg.
Op de Maan 13,2 kg. Op Mars 37,8 kg. Op Saturnus 91,6 kg. Op Neptunus 112,5 kg. Maar op Jupiter zelfs 236,4 kg.
Wil je weten hoeveel jij op de maan zoudt wegen dan het volgende:
Als je b.v. 66 kg weegt dan doe je 0,132(= 1 kg) x 66 kg = 8,71 kg.
Op Jupiter weeg je dan 2,364 x 66 kg = 156 kg.
Op de Aarde kun je alleen zwaarder worden door heel veel en lekker te eten. Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd waardoor de door jou berekende massa zo verschilt van de door pieter opgezochte massa! Verklaar dat eens? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aantal kilo's dat iemand weegt, is overal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste j0ve,
De massa van de Aarde bedraagt 5,98×10 tot de macht 24 kg. De exponent die uit kleine cijfers bestaat achter de boven kant van de 10 kan ik hier niet maken. Het gaat hier niet verder dan 10² en 10³.
De informatie kun je op vele plaatsen vinden, o.a. op Wikipedia Aarde (planeet)in de alinea "samenstelling".
Pieter heeft waarschijnlijk een andere bijbel.