Wat is de verste ster die we kunnen zien?

Zijn het quasars of gewoon normale, maar heel verre sterren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb laatst ergens gelezen dat je in een bepaalde periode in de winter in ieder geval de tot nu toe grootste ster/planeet in het heelal kunt zien, maar ik ben vergeten hoe deze ster of planeet heette.

Antwoorden (3)

Een stelsel, Abell 1835 IR1916, op 13.2 lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andromeda is de verste ster die we kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het blote oog in optimale omstandigheden (heldere hemel , bergen , geen lichtvervuiling ) kan met tot visuele magnitude tot +6 kijken. Een belangrijk object dat juist aan die voorwaarde voldoet is.....een planeet : Uranus
Er zijn duizenden sterren met dezelfde visuele magnitude.
Met een 15 cm telescoop zou je tot + 13 moeten kunnen kijken in goede omstandigheden ...en is de helderste bekende quasar al zichtbaar : t 3C 273
De Andromedanevel is het verste object dat we met het blote oog kunnen zien , zelfs met beetje lichtvervuiling (Benelux)....het is ook het enige object buiten onze Melkweg dat we kunnen zien. De nevel bevindt zich op zowat 2 miljoen lichtjaren.
De grootste zichtbare ster is waarschijnlijk de Granaatster (niet de helderste , wel de grootste die we kunnen waarnemen)
Het verste dat we ooit met het blote oog konden zien was een Gamma flits op 13.8 miljard lichtjaren.
Op 500 miljard maal driehonderd miljard is sterren het wel moeilijk de verste te kiezen.

Toegevoegd na 7 minuten:
500 miljard mogelijk berekenbare sterrenstelsels in het berekenbaar heelal .Met een heel ruw gemiddelde van 300 miljard sterren per sterrenstelsel.

Toegevoegd na 15 minuten:
Waarneembaarheid op het Noordelijk halfrond wel te verstaan