Hoe kan de maan 4.6 miljard jaar oud zijn?

Volgens berekeningen beweegt de maan zich elk jaar 2mm van de aarde.

2mm per jaar is 1cm elke 5 jaar.
Elke 5000 jaar is dat dus 1km.

Laten we de afstand van de aarde tot de maan even op 400 000km houden

5000jaar x 400 000 = 2 000 000 000jaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Rolde de maan dan over de aarde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt een stevige rekenfout: 1 cm in 5 jaar maakt 1000 cm in 5000 jaar, dat is 10 m, geen kilometer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ben indd de fout ingegaan met mn berekening. Zelf niet door gehad. Bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet hoor. Vergissen is goddelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee vergissen is menselijk. Ik ben blij dat.ik fouten maak. Leer ik meer van dan van de bijbel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee vergissen is menselijk. Ik ben blij dat.ik fouten maak. Leer ik meer van dan van de bijbel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt leren rekenen door middel van de bijbel? Vergissen is trouwens ook wel goddelijk. Een slang teveel bijvoorbeeld.
Cryofiel
12 jaar geleden
@TeveelToeval, ben je bereid toe te geven dat dit geen serieuze vraag is, maar slechts een excuus om ons een "bewijs" op te dringen dat het aarde-maan-systeem wel door een opperwezen gemaakt "moet" zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwijgen is instemmen. Maar altijd prachtig om te zien hoe creationisten proberen wetenschap te gebruiken om hun gelijk te bewijzen, op punten waar juist wetenschappers de schepping tegenspreken. Terwijl dat natuurlijk gedoemd is te mislukken

Antwoorden (1)

Omdat de maan niet tegen de aarde aan zat op het begin, maar al meteen in een baan rond de aarde vloog. die 2mm extra is dus bovenop de 'beginbaan' die de maan rond de aarde had.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, 1cm per 5 jaar betekent 1 kilometer per 5*10^5 = 500.000 jaar, en niet 5000 jaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
De gangbare theorie is dat de Maan is ontstaan doordat de Aarde botste met Theia, een planeet van ongeveer de grootte van Mars. De impact zou dusdanige energie hebben opgewekt, dat door de hitte zowel de Aarde als deze planeet bijna onmiddellijk in gesmolten toestand overgingen. Theia zou hierbij volledig vernietigd zijn en versmolten met de aardmaterie, waarvan een dikke brok vloeibare lava door de kinetische energie zou weggeslingerd zijn te midden van een spiraalstaart van dergelijke vloeibare massa (mogelijk is dit de oorsprong van de planetoïdengordel voorbij Mars). Die coagulerende enorme brok vloeibare materie trok samen als een gigantische druppel, die nog meer van de omringende spiraalmassa tot zich nam en geleidelijk stolde tot de vorm van de Maan. Deze theorie vindt bevestiging in de samenstelling van de gesteenten op de Maan, die ongeveer dezelfde is als die van de aardkorst. Volgens nader onderzoek aan isotopen in deze gesteenten (die teruggebracht waren door verschillende Apollo-vluchten) gebeurde dit 4,527 miljard jaar geleden, dus slechts dertig tot vijftig miljoen jaar na het ontstaan van het Zonnestelsel, en nog lang voor er oceanen waren op Aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd. Denk dat god hier een rekenfoutje heeft gemaakt Teveeltoeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heb ik zelf gemaakt. Maar ik denk dat wij dezelfde mening delen over god
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat Hij stoute kinderen meeneemt naar Spanje bedoel je denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ik niet in een god geloof en dat ook nooit zal doen. Ik heb geen god nodig voor mijn keuzes in mn leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@teveeltoeval Mag ik dan oprecht geinteresseerd vragen waarom je denkt dat er teveel toeval is?