Twee telescopen maken een foto van hetzelfde sterrenstelsel, maar hebben allebei een andere kleur ( mbv hubble en Herschel telescoop)?

2 telescopen maken een foto van de andromedanevel, dan zou je toch denken dat de kleuren hetzelfde zouden zijn. Maar dat is niet zo want bij de ene foto is de andromedanevel rood en de andere blauw achtig....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De Hubble-telescoop fotografeert grotendeels in zichtbaar licht. Een Hubble-foto zou dus in "echte kleuren" kunnen worden getoond. Soms doet men dat ook, dan zien we een sterrenstelsel zoals wij dat zouden zien wanneer onze ogen gevoelig genoeg zouden zijn.

Maar soms worden de kleuren veranderd. Het contrast wordt bijvoorbeeld groter gemaakt, of iets dat in werkelijkheid geelwit is wordt rood gemaakt. Dat doet men bijvoorbeeld wanneer in dat sterrenstelsel geelwitte objecten heel andere dingen zijn dan witte objecten. Willen wij de geelwitte objecten goed zien, dan lukt dat niet tegen een achtergrond van witte objecten. Als we de geelwitte objecten rood maken, kunnen we ze wel goed onderscheiden tegen de witte achtergrond.

De Herschel-telescoop fotografeert in ver infrarood. Om die foto's voor ons zichtbaar te maken, *moeten* we de infrarood-informatie wel omzetten in kleuren die voor ons zichtbaar zijn. Een Herschel-foto toont daarom per definitie niet de echte kleuren, omdat de infraroodstraling vaak totaal los staat van de echte kleur van een object.

Je vergelijkt dus een foto waarin misschien de kleuren zijn veranderd (de Hubble-foto) met een foto waarin met zekerheid de kleuren zijn veranderd (de Herschel-foto). Daar komt nog bij dat men ervoor kan hebben gekozen om bij beide foto's de kleuren op een verschillende manier te veranderen.

Geen wonder dat je dan andere kleuren ziet in de twee eindresultaten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (4)

Zoals je waarschijnlijk wel weet kost het miljoenen lichtjaren voordat een lichtbundel uit het verre universum de aarde bereiken. (Eigenlijk irrelevante informatie bij mijn antwoord, maar misschien wist je het nog niet)

In zo een nevel gebeuren verschillende reacties waaronder ook een kleurreactie plaatsvinden. Dus stel dat op moment 1 de kleur van de nevel rood is en hij word gefotografeerd door de hubble, dan is hij op dat moment rood.

En stel dat op mement 2 de nevel blauw is en hij word gefotografeerd door de Herschel, dan is hij op dat moment blauw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat die nevel binnen een paar jaar van kleur is veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nergens in de vraag staan dat de foto's binnen een paar jaar zijn gemaakt. En als je even wat info opzocht over dit stelsel dan lees je op wiki dit: Fotografisch heeft men in M31 een groot aantal novae ontdekt en men heeft het aantal nova-uitbarstingen voor het gehele stelsel geschat op 26 per jaar Lijkt me toch een logische reden dat de kleur kan veranderen? Verder is de Hubble telescoop sinds 1990 in gebruik en de Herschel sinds 2009 in gebruik. Dus er kan 19 jaar zitten tussen die foto's. Vind het een slecht onderbouwde reactie van je.
Misschien heeft dat te maken met de golflengte waarop de telescoop is ingesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn waarschijnlijk twee verschillende dingen die gefotografeerd zijn. Bijv. bij de een infrarood licht en bij de ander echt licht.

Als je de twee foto's ook neerzet (of een link ernaar) kunnen we misschien beter oordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google
Andromedanevel Hubble/Herschel
dan heb je de twee afbeeldingen ervan.
Meestal fotograferen ze incl. infrarood en UV. Deze zijn niet zichtbaar op de foto, dus geven ze er zelf een willekeurig kleurtje aan.