Heeft de planeet Jupiter invloed op aarde?

Aangezien de zon veel invloed uitoefend door de aantrekkingskracht moet in theorie de planeet Jupiter dat dan ook kunnen alleen in mindere maten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt als een bus. Volgens Wikipedia: 'De massa van Jupiter is ongeveer 0,1% die van de Zon'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heeft Jupiter ook invloed op de aarde! zoals je misschien wel weet geldt volgens de 2e wet van Newton F=G * (massa1 * massa2)/ afstand (waarin G = 6.7*10^-11).
Omdat de massa van Jupiter veel kleiner is dan die van de zon, en de afstand van Jupiter tot de aarde 4 tot 6 keer zo groot is als de afstand zon-aarde heeft Jupiter veel minder invloed, bijna verwaarloosbaar t.o.v. de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo natuurlijk is dit allemaal niet hoor. De 2e wet van newton is f=ma. Bovendien is je reactie hetzelfde als mijn antwoord.

Antwoorden (5)

In theorie heeft alle materie invloed op alle andere materie. Dat betekend dat het 2984999 molecuul in jouw linkeroog invloed uitoefend op jupiter, maar ook op het zwarte gat in melkwegstelsel 238923. De formule voor de zwaartekracht, bedacht door Isaac Newton is als volgt:

Zwaartekracht = zwaartekrachtconstante * massa 1 * massa 2 / de afstand tussen beide massa in het kwadraat.

f = GM1M2/R^2

Dus om invloed op een voorwerp uit te oefenen, moet zowel het voorwerp als het iets wat invloed gaat uitoefenen, massa hebben.

Let wel op. De gravitatieconstante is al heel klein. De straal tussen jouw oog en het zwarte kracht is enorm, terwijl de ene massa ontiegelijk klein is. De kracht is dus uitermate verwaarloosbaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
kracht in de op een na laatste zin moet gat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus weersveranderingen kunnen makkelijk mogelijk zijn door invloed van de planeet Jupiter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@TeveelToeval: Nee, dat kan niet makkelijk. Jorryt legt juist uit dat de afstand in verhouding tot de massa daarvoor veel te groot is.
Jazeker,
1.De zwaartekracht van Jupiter (maar ook Saturnus ) zijn na de Zon en de Maan de belangrijkste beïnvloeding.
De invloed is maar een op 20000 dan die van de Zon.
Wanneer Jupiter in oppositie staat tussen Aarde en Zon zou dit mogelijks een beetje (maar nauwelijks meetbare )invloed hebben op de Aardse temperatuur ....maar niet iedereen is het erover eens.
Maar wat zeker wel waar is :
Door de zwaartekracht van Jupiter worden mogelijke gevaren (kometen , objecten , meteoren ) , die de Aarde op hun baan hebben afgebogen naar Jupiter : Jupiter beschermt de Aarde als dusdanig.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik vond daarnet een site waarop dit even wat duidelijker uit de doeken wordt gedaan :link

Toegevoegd na 6 uur:
Volgens het antwoord in de link zou Jupiter ook mogelijk verantwoordelijk geweest zijn in het verleden bij het afbuigen van waterhoudende meteoren en kometen naar de Aarde en dusdanig De Aarde van water voorzien heeft...
wist ik ook niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool, een website voor wetenschappelijke antwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of Jupiter met z'n zwaartekracht invloed uitoefent op aarde. Ondanks dat je juiste dingen zegt in je antwoord, vind ik dat niet terug in je antwoord. Een min van mij dus, omdat je niet antwoordt op de vraag.
Je hebt ongeveer 16500 jupiters nodig voor een gelijke invloed als de zon vwb zwaartekracht hier op aarde.

Verder straalt de zon energie uit en Jupiter niet, dat maakt een nog veel groter verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zowel direct (maar dat weinig) als wel indirect. De grote gasplaneten en dan met name Jupiter beschermen door hun zwaartekracht de Aarde, ze vangen veel kometen en asteroïden e.d af die anders in aanraking met de aarde zouden zijn gekomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat de invloed aanzienlijk wordt want het zonnestelsel is niet geheel stabiel. Op een enigszins menselijke tijdsschaal zijn alleen de invloeden van Jupiter op kometen en dergelijke van belang, maar dat kan eventueel ook een negatieve invloed zijn. Ik schat zo in dat de positieve invloed (invangen van kometen) belangrijker is dat de negatieve invloed (uit de koers trekken van objecten aan de buitenkant van het zonnestelsel, vanwege de hoge baansnelheid van Jupiter zullen de meegezogen objecten niet snel in een stabiele baan dichter bij de zon komen.

De bron geeft aan dat de problemen eerder vanuit de binnenplaneten te verwachten zijn, met name Mercurius kan allerlei verschillende scenario's veroorzaken.