Hoeveel m3 lucht verplaatst de aarde in het heelal?

We zweven immers door de ruimte....En is dat ergens gevisualiseerd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het heelal is luchtledig, dus de aarde verdringt geen lucht op zijn reis door het heelal.
Maar omdat er gevraagd wordt hoeveel m3 lucht verplaatst wordt, zou je kunnen bedoelen, hoeveel m3 lucht sleept de aarde mee. Dit is gelijk aan de schil die de atmosfeer rond de aarde vormt.
Als je voor de dikte van die schil 10km zou nemen en aanneemt dat de dichtheid overal hetzelfde zou zijn, is dit ruwweg 4/3*3,14*(6510)^3-4/3*3,14*(6500)^3. Dit is ongeveer 5316*10^6 km3 ofwel 5316*10^15 m3.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

0 m3

Er is geen lucht in de ruimte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1085216449218 M3 is het volume van de aarde ongeveer. Lucht is er niet, maar verplaatsing zeker als dat is wat je bedoelt?
rekenwaarde volgens 4/3*pi*r3
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
moet zijn kubieke kilometer, sorry
straal is 6375 km ongeveer
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Had 't ook even uitgerekend:) Nee, dank je hoor, net als de andere beantwoorder had ik 't ook even lastig via Google... Niet eens zo'n stomme vraag dus:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goeie vraag inderdaad. Dat zet een mens even aan het rekenen. Goed voor de hersencellen...
groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou doe ik even niet mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is gewoon wat rekenen Eddijst...
bereken de inhoud van een bol en je hebt het...komaan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Justemento!
Er wordt denk ik bedoeld hoeveel lucht er om de aarde heen hangt en aan de aarde blijft hangen terwijl de aarde zich verplaatst door het heelal... Ik weet niet of dat ergens te vinden is, onze vriend Google helpt me zo gauw niet, maar ik denk dat het wel te schatten is.

Je kan opzoeken wat de gemiddelde afstand is tussen het aardoppervlak en de laag in de atmosfeer waar lucht stopt.. Als je dan ook de totale oppervlakte van de aarde weet kan je het uitrekenen :p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Thx: was inderdaad lastige vraag
Bas geeft het goede antwoord, er is geen lucht in het heelal, er is boven de 50 kilometer hoog bijna niets. De aarde verplaatst dan ook geen materie of lucht, behalve de brokstukken in een baan om de aarde (de maan is een groot brokstuk).

Als de aarde wel materie zou verplaatsen, zou de dampkring er namelijk als een druppel uitzien. Ineengedrukt aan de kant van de draairichting, en uiteengetrokken aan de andere kant.
We weten door sattelietbeelden dat de dampkring veel meer in de richting gaat van rond dan van druppelvormig.

Het antwoord is dus niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helder, maar tegelijkertijd ook weer niet helemaal waarrrr.... Een perfect vacuüm bestaat niet, zelfs niet interstellair, dus er zijn wel degelijk deeltjes die verplaatst worden... Of klets ik nou onzin?
De aarde verplaatst continu zijn dampkring door het heelal. En net als een lichaam in het bad van Archimedes een hoeveelheid water verplaatst die gelijk is aan het eigen volume, verplaatst de aarde lucht. Maar of d dampkring ook zou bestaan zonder aarde?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aarde en dampkring vormen één geheel en dit zweeft door het luchtledige heelal. Hoeveel kubieke meter lucht daarbij betrokken is, hangt af wat je onder lucht verstaat. De atmosfeer? Alleen de zuurstof en stikstofmoleculen?
Of...?