satelliet vraag?

Hoe kan het dat als je tv kijkt via satelliet je dan een schotel pressies moet uitrichten, terwijl je via navigatie 3 satellieten op onmogelijke plekken gewoon kan ontvangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Dat komt omdat deze eerstgenoemde satellieten op vaste punten hangen.

Een satelliet is een kunstmaan en deze worden dus ook onderscheiden in verschillende "soorten".

- Communicatiesatelliet: verzorging van telefoon, radio, televisie, internet over lange afstanden zoals Artemis

- Navigatiesatelliet: voor plaatsbepaling op aarde met bijvoorbeeld GPS of Galileo

- Observatiesatelliet: observatie van bijvoorbeeld milieuverontreiniging, maken van landkaarten en observeren van het heelal, bijvoorbeeld Envisat of ANS

- Onderzoekssatelliet: voor wetenschappelijk onderzoek
bijvoorbeeld naar gewichtloosheid, Sloshsat-FLEVO

- Spionagesatelliet: veelal militaire toepassingen, bv. CORONA (Satelliet)

- Weersatelliet: toegepast bij het doen van weersvoorspellingen, bv Meteosat

Jij vergelijkt hier de Communicatiesatelliet en de Navigatiesatelliet.

Communicatiesatelliet:
Deze bevindt zich op de Geostationaire baan. Dit betekent dat de satelliet met dezelfde hoekverdraaiing om de aarde "valt" als dat de aarde zelf rond draait. Hierdoor staan deze satellieten ALTIJD op dezelfde positie. Hier moet je dus op "richten".

Navigatiesatelliet:
Dit is een systeem. Je spreekt ook nooit van een plaatsbepaling door één satelliet. Het minimum is 3. Ik ga nu echter niet dieper hier op in, maar met minimaal 3 satellieten kun je een plaats "bepalen".

Het verschil zit het hem dus in dat ze andere "soorten" zijn en op een andere manier "werken".

Toegevoegd na 1 uur:
n.a.v. de reactie:

Een navigatiesatelliet berekent a.d.h.v. de tijd die het duurt om een signaal ontvangen dat hij naar een apparaat heeft gestuurd. Hij stuurt dus steeds signalen en daar krijgt hij een reactie op. A.d.h.v. deze gegevens bepaalt een navigatiesysteem jou positief. Indien hij in contact staat met maar één satelliet kan hij dus nooit zijn positie bepalen. Een navigatiesatelliet stuurt dus "alle kanten" signalen op.

Een communicatiesatelliet daarentegen maar in (een) bepaalde richting(en). Hij heeft een "straal" die hij stuurt waar jij op moet "richten". Deze wordt bepaald door de satelliet. Deze kunnen hun antenne "richten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag, maar dit antwoord verplaatst volgens mij alleen het probleem: Welke technische achtergrond zorgt ervoor dat je een ontvanger op een communicatie-satelliet moet richten om data door te krijgen, terwijl de gegevens die een navigatie-satelliet uitzendt zelfs door een heel klein chipje kunnen worden opgepikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@luukvdh: Het signaal dat je ontvangt om via de satelliet tv te kijken is een enorme datastroom. Om die informatie compleet te houden moet je dus nauwkeurig op de bron van het signaal gericht staan. Ook de bron van het signaal staat gericht. Voor navigatie is veel minder informatie nodig en dus een kleinere datastroom. Daardoor kan het signaal over een veel groter gebied uitgesmeerd worden en makkelijker opgepikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is overigens OOK nog eens waar. De "data" naar een navigatiesatelliet is zeer gering.
Misschien nog een aanvulling:

Het signaal voor de TV is complex want daar zitten een heleboel kanalen en dus informatie in. Dit is ook de reden dat er weinig extra correctie mogelijkheden in het signaal zitten. Daarom moet de antenne een zo zuiver en krachtig mogelijk signaal binnenhalen. De satelliet zelf hangt op ongeveer 36.000 km stil ten opzichte van de aarde en zendt een smalle bundel TV-signalen naar de aarde.

Het signaal voor de navigatie bestaat uit een relatief eenvoudig signaal (tijd, welke satelliet etc). Daardoor is het mogelijk een boel correctie informatie in het signaal te stoppen waarmee de GPS kleine storingen op kan lossen. De antenne kan daardoor veel kleiner zijn.

GPS satellieten draaien op ongeveer 20.000 km om de aarde en sturen een bredere bundel radio signalen naar de aarde.