Circa 13,75 miljard jaar oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weten we niet precies, maar de huidige schattingen - afgaande op de snelheid waarmee materie zich beweegt en de huidige therieen rondom het ontstaan van het heelal - komen uit op een gemiddelde van om en nabij de 13,75 miljard jaar - met een foutmarge van ongeveer 1 % (wat een heleboel jaartjes is trouwens).

Mocht er echter ineens een heel nieuwe theorie of manier van berekenen komen, dan kan dat zomaar weer worden bijgesteld natuurlijk ; dat is het mooie van wetenschap. We gaan gewoon uit van wat we WEL zeker weten, en als dat niet blijkt te kloppen, gaan we nieuwe antwoorden zoeken. Voorlopig lijkt het echter allemaal nog redelijk te kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Marleen! Ik wilde dit als statisticus nog even melden:
Die foutmarge beslaat in absolute zin misschien een groot aantal jaartjes, het is relatief gezien best een wetenschappelijke prestatie dat we nu met tamelijk grote zekerheid kunnen zeggen dat het Heelal in ieder geval geen honderd miljard jaar oud is, of een miljoen jaar, of (moehaha) zesduizend jaar. Ik wil dit even melden omdat het nogal koren op de molen is van sommige creationisten die zich van quasi wetenschappelijke argumenten bedienen, om zo'n fout marge om te zetten in een absoluut groot aantal jaren, en vervolgens in één keer door te gaan naar "zie je wel dat die wetenschap helemaal niet nauwkeurig is?"
Dus ik bedoel er niets mee ten nadele van jouw antwoord. Als ik met een foutmarge van 1% zeg dat ik 33 ben, dan zijn dat nog steeds een flink aantal daagjes.
Maar die daagjes maken in de context van iemands leeftijd meestal niet zoveel uit. Zo ook de losse jaartjes in de totale leeftijd van het heelal.
Zo, hopelijk ben ik nu weer wat creationisten te vlug af.