Welke planeet staat nu zo dicht bij de maan?

Je ziet nu heel duidelijk de maan en een heldere ster ernaast. Welke is dat? Ik dacht eerst de Poolster maar meen ook iets gehoord te hebben over Jupiter...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me voor, wilde dit ook gaan vragen/opzoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee hoe dat werkt.

Het beste antwoord

Dat is Jupiter!
Er bestaat een programma waarmee je heel goed alle sterren en planeten kan zien op het moment dat je naar buiten kijkt.

Toen ik naar de maan keek zag ik namelijk ook een felle ster naast de maan (beetje rechtsonder de maan eigenlijk) en toen keek ik even snel in stellarium en zag ik dat het Jupiter was :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Hij staat trouwens nu weer best dichtbij de maan, maar wel iets verder weg dan gister. Als je de maan ziet, moet je een stukje naar rechts gaan en dan zie je een roodachtige ster; dat is Jupiter.

Toegevoegd na 10 minuten:
Uranus staat ook aan de hemel, maar die is veel kleiner en weerkaatst minder licht, dus die is met het blote oog niet goed te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is de aarde met ca. 350.000 km

Toegevoegd na 20 minuten:
Dan bedoel Jupiter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk... en op welke planeet ben ik dan dat ik de aarde kan zien???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag zonder toevoeging is: welke planeet is nu zo dicht bij de maan. Dat is logischerwijs de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar daarom hebben ze ook de toevoeging bedacht... om de vraagstelling zo kort mogelijk te houden. Geez wat een geneuzel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toevoeging stond er nietbij in het begin, maar maakt geen bal uit morgen laat ik mijn account verwijderen ik ben hier klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heb ik er absoluut meteen bij gezet.
Maar goed, je zult wel gelijk hebben. Dag dag en goed je gekend te hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, ik kan er best om lachen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn... tenminste iemand die serieus antwoord geeft! Fijne link trouwens... dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke site hè! Ik kijk er wel vaker op als ik iets bijzonders meen te zien. Toch wonderlijk, dat dit kleine stipje naast de maan die grote gasreus is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zeker!!! Ik heb wel ontzag voor die wereld boven ons hoor!!!
Jupiter

Hieronder vind je een kalender met de komende hemelverschijnselen

http://www.allesoversterrenkunde.nl/cgi-bin/scripts/db.cgi?db=hemelverschijnselen&aos2=yes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ster had ik de afgelopen twee dagen ook al gezien!
Dat is Jupiter.
De poolster is trouwens veel minder fel, en kun je vinden als weet waar de grote beer is.
Ik heb een java applet gevonden waar je de posities van niet alleen sterren, maar ook planeten en de maan kan volgen. Zie de bron. Je kunt links de tijd, datum en zelfs plaats waar je woont invoeren. (standaard staat hij op Utrecht)
De poolster wordt aangeven met de naam Polaris.

Ik heb ook de site waar ik het van vond bij de bronnen toegevoegd. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is Jupiter. De Poolster kun je vinden door te kijken naar het bakje van Grote Beer en dan de afstand tussen de 2 laatste sterren van het bakje 5x te verlengen. Daar zie je de Poolster die onderdeel uitmaakt van Kleine Beer.

Om te weten of je een planeet of een ster ziet, kun je kijken naar Sirius, die staat net onder de gordel van Orion, 3 van die typische sterretjes schuin onder elkaar. Sirius is de helderste ster die je 's nachts kunt zien. Zie je een 'ster' die helder is dan Sirius, dan is het een planeet. De Poolster is helemaal niet zo helder als wat veel mensen denken.