Hoeveel procent van de energie om een capsule met astronauten van de aarde naar de maan te sturen is nodig om hetzelfde vice versa te doen?

Een Apollo capsule had een Saturnus V raket van meer dan 100 meter hoogte nodig om naar de maan te komen. Met een betrekkelijk zeer klein apparaat wat ingebouwd was in de maanlander met nauwelijks brandstof konden ze weer terug. Met simpelweg uitgaan van 1/7e van de zwaartekracht kom je er niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Van de aarde naar de ruimte kost ontzettend veel brandstof omdat ze door de dampkring en weg van de zwaartekracht moeten, op de terugreis hebben ze geen last van zwaartekracht dus kost dat veel minder energie. Echt percentages kan ik je niet geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de maan is toch ook zwaartekracht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar veeel minder dan op aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allemaal onterechte minnetjes. De energie die het kost om van Aarde naar Maan te vliegen, vergeleken bij andersom, komt op hetzelfde neer als deze situatie: Je hebt een muurtje. Aan de ene kant is de grond 60cm lager dan het muurtje, aan de andere kant maar 10cm.
Logisch dat het veel meer energie kost om vanaf de ene kant over het muurtje te springen dan vanaf de andere kant. Het antwoord van Roland is dus eigenlijk wel goed, ookal is het misschien niet heel goed verwoord.