Als de zon zou ontploffen, hoelang zou het duren voordat wij er iets van zien/merken?

Heb een grote discussie hierover gehad en zou het graag willen weten. Want je ziet nu ook sterren die eigenlijk al jaren weg zijn! Dus hoe zou dat zitten met de zon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ontploffen?

Het beste antwoord

8 minuten.

Toegevoegd na 58 seconden:
De astronomische eenheid (AE, Engels: AU) is een afstandsmaat die vrijwel gelijk is aan de gemiddelde afstand tussen de aarde en de zon. Een astronomische eenheid is ongeveer gelijk aan 150 miljoen kilometer; de meest recente metingen geven als precieze waarde: 149 597 870 691 meter (± 6 meter) [1]. Deze maat wordt in de astronomie gebruikt om afstanden in de ruimte aan te duiden, waardoor deze worden vergeleken met de "straal" van de baan van de aarde om de zon.

Omrekeningen:

1 AE = 149.597.870,691 kilometer
1 AE = 8,317 lichtminuten

8.3 minuten dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom toch die minnen? Is toch een goed antwoord of ben ik nou gek...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Volgens mij klopt het. Anonieme minners pfft, blijkbaar weten ze het zelf ook niet, ik zie nog geen ander antwoord of een reactie die uitlegt wat er mis is met jou antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat er eerst alleen maar '8 minuten' stond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist al dat dat het antwoord was (dat licht er 8 minuten over deed om van de zon naar de aarde te komen), dus daarom zette ik dat al neer. Maar omdat ik weet dat mensen graag bronnen willen heb ik er nog eventjes een bij gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg laatst ook minnen op een goed antwoord. Iemand reageerde daarop dat dat minkukels zijn. ;-)
Nu waarschijnlijk ook weer een minkukel actief.
Van mij een plus. Niet alleen ter compensatie maar omdat je antwoord ok is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 8 minuten stonden mij ook in het geheugen gegrift, de uitleg erbij is geheel juist, van mij zeker ook een +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je niet druk over die minnen. Imbecielen zullen er altijd blijven. Helaas ook bij GV
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord, +je.

Andere antwoorden (4)

Als de Zon ontploft dan blijft vrijwel niets over van de zonnestelsel (alleen 0,14% massa blijft over).
De Aarde draait rond door de zwaartekracht van de Zon. Dus zonder Zon valt die zwaartekracht weg en draait de Aarde niet meer met dezelfde snelheid en in dezelfde baan. De heelal wordt meteen donker en we vallen allemaal om doordat de Aarde niet meer met dezelfde snelheid draait.
Het ergste is dat de hemellichamen tegen elkaar zullen botsen.
Dit zal een fractie van een seconde duren en de wereld zal vergaan. EINDE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wordt 'het heelal' meteen donker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de zon geen licht meer geeft als hij ontploft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dat duurt dus, zoals ik hier boven heb laten zien 8 minuten, en is dus niet meteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@musa het zal heel anders gebeuren. De zon gaat opzwellen en daardoor de planeten Mercurius, Venus en de Aarde verzwelgen. Pas daarna ontploft hij, een (super)nova heet dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de vragensteller heeft het over ontploffen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zon ontploft al continu, is eigenlijk een enorme kernfusie (zoals waterstofbom, maar dan groter)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kernfusie is geen ontplofing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons zonnestelsel heeft dan geen licht meer maar niet het heehal de zon is maar een klein sterretje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We vallen dan niet om; we blijven overeind omdat de Aarde aan ons trekt (zwaartekracht). (Even afgezien van wat een ontploffende zon verder voor effect zou hebben, dan. Zoals een verbrande Aarde.)
De zon staat 8 lichtminuten van ons vandaan, dus dat merken we al gauw na die 8 minuten; het gaat hier dan rap warmpjes worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige verschil met een andere lichtbron (hier op Aarde) die dooft (als we 't even alleen over 't waarnemen hebben, en niet over een 'vlammenzee' die onze Aarde barbequet), is de afstand.
Zoals al gezegd, het duurt zo'n 8 minuten voordat het licht van de zon onze Aarde heeft bereikt. Maar... Ook als de lamp in je huis die 1,5 meter van je vandaan is plots zou doven, duurt het even voordat het licht van die gebeurtenis je ogen bereikt. Zo'n 0,0000000014 seconden. En dan moeten je ogen/hersenen de informatie nog verwerken, wat ook enige tijd zal kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In astronomische zin is onze zon maar een klein sterretje dat nog ongeveer 5 miljard te gaan heeft voordat hij aan zijn eind komt.

Een ster van dit kaliber ontploft niet maar zwelt op tot een zogenaamde 'rode reus'. Hij wordt dan zo groot dat hij mogelijk zelfs de aarde kan opslokken. Áls we tegen die tijd nog op onze planeet wonen, gaan we dat dus veel eerder merken dan die 8 minuten die het zonlicht erover doet om de afstand naar de aarde te overbruggen.