Wat wil NWT 200/1200 dobson telescoop zeggen?

waarvoor staan de cijfers? Is Dobson het type van telescoop? Kan je aan de hand van deze cijfers bepalen wat de lengte van de 'tube' is?

Wat is de vergroting van deze telescoop?

Zou dit een goeie telescoop zijn voor het bekijken van planeten en de maan?

Welke occulairen neem je er het beste bij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De 200 is de doorsnede van het optiek in mm, de 1200 is de brandpuntsafstand in mm.
Deze gegevens zijn op te maken uit de site van de link bij Bron.
Het is vooral een goede telescoop voor het waarnemen van zwakke hemellichamen, maar ook de maan en planeten zul je hier wel mee kunnen bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De gepaste oculair kun je berekenen aan de hand van het brandpuntafstand en de diameter. In dit geval
1200/200=6
Dus voor de maximale praktische vergroting gebruik je best een oculair van 6mm. (200x)
Dit getal heeft ook de lichtsterkte aan. Hoe kleiner het getal hoe lichtsterker. Dit drukken we dan uit in F. (F6)
Lichtsterke telescopen zijn vooral geschikt voor het waarnemen van wijde sterrenvelden en nevels. Tragere telescopen zijn meer geschikt voor planeten, maan en deepsky op grote vergroting. In dit geval is een 200 mm spiegel met een lichtsterkte van F6 geschikt voor beide doelen erg geschikt.

Theoretisch gezien is de maximale vergroting 400x (200 mm x 2) maar omdat dit praktisch onmogelijk is om hiermee scherpe beelden te krijgen is de praktische vergroting 200x (grootte van de spiegel) dus met een occulair van 6, kun je deze vergroting halen. Ook kleinere oculairen zijn voordelig. Bv 20 mm, (60x) 12mm.
Bij deze oculairen verkrijg je een groter beeldveld waardoor dit geschikt is voor wijde sterrennevels. kwaliteit is ook zeer belangrijk. Kies bij voorkeur een oculair van een bekend merk, zoals Bresser, celestron... goede optiek is van groot belang!