Als ik hier volle maan zie. Zien ze dat dan overal ter wereld? (waar het nacht is)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
Kristal
12 jaar geleden
Dat vraag ik me ook wel eens af! Ik ben benieuwd...

Het beste antwoord

Ja, maar met een toevoeging:
Als je een perfecte volle maan ziet en vervolgens gaat reizen op aarde kijk je niet meer tegen exact hetzelfde maanoppervlak aan. Net als dat je naar een voetbal kijkt en een paar passen opzij zet. Dan zie je niet meer precies hetzelfde stuk. En in het geval van de maan betekend dat dat je niet meer de perfecte volle maan ziet. Maarrr... dat verschil is zo klein dat je in de praktijk kunt zeggen: "Ja, als het volle maan is ziet iedereen het als volle maan."

Als de aarde veel groter was, de maan kleiner en dichter bij de aarde stond zou je op een gegeven moment wel met het blote oog verschil gaan zien als je snel gaat reizen op aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het is overal tegelijk volle maan. Wel zo handig, verschillende relilgieuze feestdagen (zoals de Ramadan en Pasen) zijn gebaseerd op de maan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was niet de vraag......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, altijd leuk extra info :-) Alleen 'Ja' is wel antwoord op de vraag, maar ook zo kort en saai (en er staat me bij dat dat bovendien niet is toegestaan volgens de richtlijnen van GV, om alleen ja of nee te antwoorden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och ja natuurlijk. Das waar ook. Zo had ik het zelf natuurlijk kunnen bedenken :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er niks mis met het antwoord van C4th.
@ennairam88: nee inderdaad: dat was niet de vraag, dat was het antwoord! Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Hoe we de maan zien, hangt af van hoe de aarde tussen de maan en de zon staat. Er is dus alleen volle maan, als het volledige oppervlak van de maan die we kunnen zien vanaf de aarde, volledig wordt bestraalt door zonlicht. Dit wil dus zeggen dat de aarde niet tussen de 2 hemellichamen (zon en maan) bevind. En dit geld dan dus voor heel de aarde, waar dan ook, als het maar avond is.

Toegevoegd na 3 minuten:
dus ja, als het volle maan is, is dit overal zo :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ,
Als wij volle Maan zien , is er in bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland helemaal geen Maan te zien.
Ze zullen bij Maansopkomst ook een Volle Maan zien , omdat er heel wat speling is op de tijd dat Volle Maan kan gezien worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af waarom die minnen.
Mijn antwoord is 100 % correct wanneer het niet bewolkt is.