Big Bang maakte tijd en ruimte??

kan iemand alsjeblieft op een makkelijke manier uitleggen wat de meest gebruikte theorie is dat de big bang oftewel de oerknal tijd en rimte maken want ik doe mijn werkstuk over het heelal en ik moet op een makkelijke manier uitleggen hoe de Big Bang tijd en ruimte heeft gemaakt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Afgezien van dat het niet de bedoeling is om hier huiswerkvragen te stellen...

Dat moet je op een MAKKELIJKE manier uitleggen? Dat is even een opgave zeg... Ze hebben de Large Hadron Collider (LHC) gebouwd voor vele miljarden in de hoop dat ze precies daarover meer over te weten komen; dat alleen al is een goed argument voor het feit dat het a) nog niet bekend is en b) zeker niet makkelijk is.

Ik persoonlijk zou antwoorden dat ruimte en tijd niet "gemaakt" zijn door de big bang maar eerder simpelweg eigenschappen zijn van ons heelal dat ontstond met de big bang. Er is niets "gemaakt" door de big bang; uitgaande van de Big Bang theorie is de big bang minstens 1x gebeurd (anders waren we hier nu niet) en als gevolg daarvan bestaat er nu een heelal waarin wij tijd en ruimte ervaren. Tijd en ruimte zijn ook geen vaste dingen; het zijn zaken die "waarnemers" ervaren als ze relatief aan elkaar bewegen.

Toegevoegd na 5 uur:
Hmmz, ik word er in een reactie op gewezen dat huiswerkvragen gewoon kunnen. Ik dacht dat in de richtlijnen te hebben gelezen maar ik kan het niet terugvinden dus ik zal het verkeerd hebben. Excuses! :) (Maar okee, ik heb hem toch ook gewoon beantwoord? :) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom mag je hier geen huiswerkvragen stellen? Daar staat niets van in de reglementen. Integendeel het lijkt me voor jongeren (en ook ouderen !) een prima en eigentijdse manier om kennis te vergaren. Dus Fruit999: kom maar op !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmz... Ik dacht dat ik dat laatst bij de richtlijnen gelezen had! Ik heb het er nog eens op nagezocht en ik zie het inderdaad niet staan. I stand corrected!
Wikipedia is voor zulke vragen meestal een goeie bron.
Kijk hier maar eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is daar geen beginnen aan omdat daar zoveel uit een lopende theorieën over zijn.
Het makkelijkste om te beginnen met uitleggen is gewoon door te zeggen dat er zoveel ongeidentificeerde gassen draaiden op het zelfde moment ,dat een ontploffing niet uit te sluiten was. En verder zou je voor informatie over de tot stand koming en ontwikkeling van de planeten en andere bollen kunnen kijken op het internet.