Waarom heeft de NASA steeds het bovenste deel van de maanlanders te pletter laten slaan op de maan?

Het had zo handig geweest ze in een baan rond de maan te parkeren en veel later kunnen onder zoeken wat de invloed van straling is op de elektronica en andere materialen van die opstijg trap.zeker met het oog op zeer lange toekomstige ruimte reizen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het nieuwe beleid van de NASA kennende zal het waarschijnlijk te maken hebben met kostenefficiëntie.

Overigens, voor de effecten van langdurige straling op apparatuur hoeven ze niet de maansondes te gebruiken als proefkonijn, de lange reizen naar de buitenste regionen van het zonnestelsel zijn al meermaals uitgevoerd (denk, recentelijk, aan de Cassini-missie van de ESA, bijvoorbeeld). Hier zal dus reeds een flinke duit aan informatie over bestaan.

Tevens zijn er natuurlijk gewoon sattelieten die al vele jaren om de aarde cirkelen die hier ook inzicht in kunnen geven. Ook voor het menselijke element zijn al gegevens beschikbaar - de MIR is regelmatig voor langere tijd door dezelfde mensen bemand geweest, met - geloof ik - sommige mensen die er tot ongeveer een jaar in eens vertoefden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt satellieten niet onbeheerd in een baan om de maan laten draaien. Je moet voortdurend met stuurrakketjes bijsturen, anders stort je onherroepelijk neer na een tijdje.
AWM