Als wij vanaf de aarde sterren kunnen zien die er niet meer zijn, kunnen we vanaf een ster dan ook de aarde in bijv. De prehistorie zien?

Oké, ik snap dat je niet op een ster kan gaan staan, maar als we net zo ver weg kunnen gaan als die sterren zijn, zou het dan kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (10)

Als je naar een ster zou kunnen gaan, en vanaf daar de aarde zou kunnen zien, zou dat mogelijk zijn. Omdat het zover weg is, en beeld vertraagt, zie je iets wat al geweest is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan zouden we kunnen zien wat er bijvoorbeeld met de dinosaurussen gebeurd is? Of dat we echt van apen afstammen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want het is niet mogelijk om naar een ster te gaan.. En wss zouden we vanaf daar geen aarde kunnen bewonderen, maar dat zullen we nooit weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel, je zou naar zo'n ster reizen, dan reist het licht van nu vooruit, of als je gelijk aan de lichtsnelheid reist, met je mee. Dat licht is wat je dan ziet, dus je ziet dan hooguit de wereld van het moment dat je vertrokken bent, nooit een punt daarvoor.
Vanaf een ster zie je niks, want daar wordt je verblind door het licht van die ster. En vanaf een planeet die rond zo'n ster draait kun je de aarde niet zien, omdat de aarde geen licht geeft. Je zou misschien wel onze zon kunnen zien, en uit de beweging van de zon concluderen dat er een aantal planeten omheen draaien.

Maar goed, al die praktische zaken achterwege latend heb je in principe gelijk. En als ze die beelden zouden filmen, en naar ons zouden opsturen (iets dat miljoenen jaren zou duren), dan konden we zelf naar onze prehistorie kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies! stel dat er levende wezens zijn op zo'n locatie zonder al die praktische zaken.. en die toevallig zouden filmen, en het naar ons opsturen. Weten we over heeeeel veel jaren misschien wel wat er echt is gebeurd vroeger :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem is dan het filmen. Iets filmen waar geen licht vanaf komt heeft weinig zin. En met infrarood filmen zie je alleen wat warmtevlekken over de aarde krioelen. En vergeet die "praktische zaken" niet. Ik denk dat zelfs een streng atheïstische sterrenkundige de kans nog hoger inschat dat de Here Jezus op aarde terugkeert om ons die videoband te overhandigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde geeft inderdaad geen licht maar het licht van de zon laat zien hoe alles eruit ziet. En volgens mij is het in de praktijk dus geen belemmering dat de aarde geen licht geeft. Er is helemaal niets in het heelal dat licht geeft.. Behalve de zon. Echter alles weerkaatst het licht van de zon wel, en hoe sterk dát licht dan is, is weer afhankelijk van de weerkaatsings capaciteit (het albedo) van dat object in het heelal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die sterkte is precies het probleem waar ik op doelde. De reflectie van zonlicht op de aarde richting de camera die op enkele lichtjaren verwijderd is levert misschien 10 fotonen per seconde op. Daar kun je misschien net een filmpje van 3 bij 3 pixels met 1 frame per seconde van maken. Niet echt nuttig, als je de moord op Kennedy wilt oplossen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh sorry, dan heb ik je bericht verkeerd begrepen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde stuurt wel degelijk ligt de ruimte in, de aarde weerkaatst het ligt van de zon. Je kan immers van de maan ook de aarde zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar de maan staat *heeeeel* dichtbij. Hoe verder je van de aarde weggaat, hoe minder fotonen je van de aarde kunt opvangen. Op een gegeven moment is dat misschien maar 1 foton per uur. Kun je dan nog zeggen dat je de aarde "ziet"? Het levert in ieder geval totaal geen bruikbaar beeld op. Maar goed, ik herhaal mezelf, want je had hetzelfde verhaal hierboven kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zien de maan inderdaad, omdat deze ten opzichte van de zon heel dichtbij staat. Het zonlicht overheerst het weerkaatste licht van de maan dan niet. Maar vanaf zo'n ster gezien is er geen verschil in afstand tussen, zon, aarde en maan en zal het zonlicht het weerkaatste licht van de rest overheersen, wegdrukken.
Dan zou je het aantal jaar dat je "terug" wil in de tijd,in lichtjaar moeten reizen , sneller dan het licht, om het licht uit die tijd te kunnen zien. in dit geval dus zo'n 3 miljoen lichtjaar. Mocht er nu op n ster 3 miljoen lichtjaar ver een alien staan, die naar de aarde kijkt dan ziet ie de aarde in prehistorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gedachtengang klopt.
het licht gaat niet sneller dan de lichtsnelheid.
dus als je bijvoorbeeld 1 lichtjaar verderop bent, kan je in principe zien wat er ergens een jaar geleden gebeurd is.

alleen wel een paar opmerkingen..
de informatie die het licht met zich meedraagt is zo miniscuul, dat je deze er nauwelijks nog uit kan halen.

neem even de maan.. we kunnen vanaf de aarde met de grootst mogelijke telescoop de vlag van de eerste maanlanding niet zien, hooguit het gebied waar hij staat.

stel je voor dat de maan nu 42 lichtjaar verder staat, dan weet je als je in de richting van die maan kijkt dat je daar de 1e maanlanding live moet kunnen volgen.
maar hoe ga je dat zien? als het op zo'n 'kleine' afstand al niet lukt.
helaas gaat dat dus nooit lukken.

dus zelfs al zou je opeens zover weg van de aarde kunnen staan, dan zou je nooit de prehistorie kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed uitgelegd maar geluid en beeld zouden we wel moeten pakken als het signaal sterk genoeg is lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is 't punt. Dat signaal verdunt nogal over een afstand van 42 lichtjaar. En dan hebben we 't nog niet eens over 2000 lichtjaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is iets waar ik altijd aan getwijfeld heb. technisch gezien klopt je verhaal, maar dwz dat als je sneller reist als het licht, dan zou je terug in de tijd gaan? en als dat zo is betekent dat dat de snelheid van het licht de tijd aanduid, en dan is mijn vraag, hoezo kan licht dan een aantal kilometer afleggen per seconde? als de secondes aangeduid worden met de snelheid van het licht? verwarrend? idd vind ik ook, dus als je hier duidelijkheid over hebt, hoor ik het graag :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
a) sneller dan het licht kan niet
b) nergens volgt uit dat de lichtsnelheid de tijd bepaalt
Dat is ook zo .
Probleem is dat wij dat nooit zullen zien ....want we moeten eerst ginds geraken om dit te kunnen zien. En eer we ginds zouden kunnen komen is het alweer duizenden ,miljoenen ,miljarden jaren verder.
Maar theoretisch kan het.
Mogelijks verre beschavingen zouden ons zien in een ver verleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed uitgelegd maar geluid en beeld zouden we wel moeten pakken als het signaal sterk genoeg is lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo moeten we eerst ginds geraken? Zij kunnen die film toch naar ons toestralen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mijn ?
Heel interessant. Als we die mogelijkheid zouden hebben, dan kunnen we inderdaad de aarde in zijn geschiedenis bekijken. Om nou te weten welke tijd we zouden kunnen zien, moeten we rekenen met lichtjaren. Misschien zijn er verre beschavingen (aliens) met een technologie dat veel verder is dan ons, die ons als hebben bekeken. Helaas gaan we dit nooit te weten komen (maar zeg nooit nooit eigenlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou theoretisch kunnen, ware het niet dat de aarde daar zelf te weinig licht voor uitstraalt. De zon in de prehistorie zou misschien kunnen, maar ook onze zon is in vergelijking met vele ander sterren maar een gloeiende spijker.
En vanaf een ster gaat natuurlijk al helemaal niet, aangezien je niet op een ster kunt verblijven. Blijft over op een planeet behorende bij zo'n ster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, maar we zouden in een tv uitzending kunnen verzoeken om de beelden weer terug te zenden na ontvangst, die zouden dan jaren later weer terugkomen.
Niet zelf verzonnen, dit komt uit de film Contact, waar de aliens beelden van tv-uitzendingen met Hitler weer terugzonden naar de Aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je maar een super telescoop hebt. Ik denk dat zelfs vanaf de dichtstbijzijnde ster (~3 lichtjaar ver weg) je een nog betere nodig hebt. Maar dan zie je de aarde pas van 3 jaar geleden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kunnen ze mits ze niet verder staan dan ca 4 miljard lichtjaar daar onze planeet bestaat namelijk pas zolang. Maar het blijft theoretisch.