Als ik in een ruimteschip reis met 1 x lichtsnelheid en iemand haalt mij in met 2 x lichtsnelheid.. Zie ik dan dat ik ingehaald word?

Lichtsnelheid, reizen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Natuurlijk niet, want hij gaat 1x lichtsnelheid sneller. Die 1x lichtsnelheid kan je tegen elkaar wegstrepen, waardoor hij 1x lichtsnelheid sneller gaat, en dat kun je niet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Dan zie je het nog niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zomaar dingen roepen vriend, een kogel gaat niet 1000 km/u, vliegtuigen kruisen op een snelheid van 900 km/u, en kogels gaan rond de 800/1000 Meter/Seconde
ronron1212
13 jaar geleden
Beste sjerriee hierbij een artikel over kogels de snelheid ligt echt boven de 100 km per uur
http://www.gildegroeningen.nl/leden/wipboomschieten/patronen.asp
ronron1212
13 jaar geleden
100 km = 1000km p/u geen even fout
ronron1212
13 jaar geleden
de snelheid die jij aangeeft gaat nog trager dan een normale auto rijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft het over meters per seconde. 1000 meter per seconde is gigantisch veel sneller dan een auto rijdt. 25 meter per seconde bijvoorbeeld, is 90 kilometer per uur als ik me niet vergis. Reken zelf maar uit hoeveel 1000 meter per seconde dan wel niet is.
Je kan niet 2x de lichtsnelheid gaan want volgens de formule e=mc^2 is de lichtsnelheid de absolute topsnelheid mogelijk, oftewel, je kan ewoon niet harder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het wel mogelijk, het feit is alleen dat wij dat ons niet voor kunnen stellen. Licht is absoluut het snelste wat we kennen en ons dus ook voor kunnen stellen. Hetzelfde als ik vraag wat er na het heelal is. Dat kunnen we ons ook niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk wel dat de snelste snelheid die van het licht is,
en dat je die NOOIT kan bereiken. (in theorie is het wel mogelijk om tegen 99.99% van die snelheid te gaan, als je al materiaal hebt dat niet breekt door de enorme wrijvingskrachten.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Henk heeft gewoon gelijk. Je kunt niet harder dan de lichtsnelheid.
zeker, uitgaande van het feit dat de korte tijd dat iemand naast je zichtbaar is te registreren is voor jou. lichtsnelheid is n constante en geen maximum overigens. het enige aparte effect is omdat iemand met lichtsnelheid op je afkomt is dat het lijkt alsof hij overal achter je is op t moment dat ie je passeert omdat het licht waardoor je hem ziet je met dezelfde snelheid bereikt. uiteraard als hij je voorbij is dan zie je die rechte lijn voor je. maar wel in n split-second.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je eigenlijk bedoeld dat als jij zo hard gaat, en iemand anders gaat met 5 k/m per uur harder. Of jij hem dan nog kan zien.

Laat staan dat je sowieso iets kan zien als je op lichtsnelheid reist.

Maar als iemand ietsjes sneller dan jou gaat in dezelfde lijn net ietjes naast je/langs je, dan zou je dat moeten kunnen zien.

Oftewel hetzelfde als je samen met iemand hand in hand op lichtsnelheid reist, en dan je hand loslaat en die persoon heel langzaam sneller is dan jou en op je vooruit loopt.

Dat zie je dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proefje:
Je kijkt naar een wiel met spaken. Bijvoorbeeld een gietwiel van een motorfiets met 3 spaken. Het wiel staat stil.
Je kunt de spaken goed zien. Gaat de motor rijden, dan zie je op een gegeven moment de spaken niet meer, maar je kijkt dan door het wiel heen en ziet niet meer de 3 spaken. Je ziet wel wat, maar niet de 3 spaken.
conclusie: Wat je waarneemt wordt beïnvloed door de snelheid van hetgeen je waarneemt.

snelheid heeft ook iets met tijd te maken (afstand per tijdseenheid = snelheid) Je kunt aan de hemel een ster zien die op het moment dat je het ziet al niet meer bestaat. Het licht is dan nog onderweg.
conclusie: je kunt iets waarnemen wat niet meer bestaat, maar wel bestaan heeft.

snelheid heeft ook een richting. Het optellen en aftrekken van twee snelheden kan alleen wanneer ze de zelfde richting hebben. Het kan wel maar dan moet je hiervoor de richting van de snelheid ontleden in 3 richtingen (3 dimensionale ruimte). En de componenten uit de zelfde richting kan je wel bij elkaar optellen/aftrekken. Het resultaat van die berekening geeft je de werkelijke snelheid en richting waarmee je ingehaald wordt.

Wanneer je iets wil zien moet je dus ook in de goede richting kijken en weten wanneer er iets te zien valt.

Die kans is echt klein.

3 gedachtengangen waaruit ik concludeer dat je dus niets ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat kan je nog niet zien omdat die andere ook 2x sneller dan jou schip gaat