Wordt het belang van het elektromagnetisch veld van de Aarde niet overdreven?

In veel doemscenario's wordt de mensheid gebakken als het beschermende elektromagnetisch veld rond de aarde afzwakt of wegvalt. Hoe zit het dan met "de mannen op de maan"? Die kregen dan toch de volle laag? Voor zo ver ik weet, hadden ze geen elektromagnetisch schild. Toch leefden ze nog lang en (hopenlijk) gelukkig en kregen niet massaal mutantenkindertjes...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna alle astronauten overleden aan kanker een aantal jaar geleden weet niet of dat nu nog zo is en als het veld zal verdwijnen word het overal ter wereld zoals in Japan nu ,, vol straling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we ... come ... back ... in ... peace ... *BLIEP*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar haal je het? Van de 18 "landers" zijn er inmiddels blijkbaar 4 overleden, één aan een hartaanval, één onbekende oorzaak, één aan leukemie en één aan Harley Davidson. Misschien mis ik er eentje, maar gezien de leeftijd niks abnormaals.

Antwoorden (2)

Even dit,
Of het belang overdreven wordt , daar ga ik me niet over uitspreken.
Maar neem nu één aspect : de dodelijke UV straling van de Zon.
Mars heeft geen magnetisch veld .... en wat is nu het grootste probleem dat de mens weerhoudt zich op Mars te vestigen...juist net die dodelijke straling , waarbij een mens niet 'onbeschermd' op Mars kan leven.
Onder andere ons magnetisch veld en de ozonlaag houden die straling tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat wordt niet overdreven.

Astronauten zijn maar kort in de ruimte geweest en dan nog in zware beschermende pakken. Daarbij wist men in de tijd van de maanlandingen heel wat minder van straling in het algemeen. Straling is ook een van de technische problemen (ik praat even niet over de financiële) die een bemande missie naar Mars en nieuwe projecten om naar de maan te gaan tegenhouden. Bij langdurig verblijf buiten de magnetosfeer lopen astronauten serieuze risico's. Nu al wordt zonnewind nauwlettend in de gaten gehouden bij ruimte missies. Bij een project als een nieuwe maan missie of een bemande mars missie wordt het een stuk moeilijker om de zonnewind te ontlopen. De schade aan de elektrische systemen is ook behoorlijk. De gemiddelde wasmachine heeft tegenwoordig meer computerkracht dan de Apollo capsules maar moderne ruimtevaartuigen staan bol van gevoelige elektronica.

Zonder elektromagnetisch veld staan we direct bloot aan de zonnewind. Dat is niet alleen schadelijk voor leven maar het blaast ook de atmosfeer weg. De gevolgen zullen niet van de ene op de andere dag merkbaar zijn als het magnetisch veld ineens weg zou vallen. Wat exact de gevolgen voor het leven zijn door de invloed van de zonnewind is niet bekend. Dat laatste wordt wel onderzocht omdat volgens sommigen het magnetisch veld bezig is met omdraaien (hier zijn geofysici het nog lang niet over eens). Zeker is in ieder geval dat gedurende ompolingen in het verleden geen massa uitsterving heeft plaatsgevonden. Het effect van de zonnewind op het leven op Aarde wanneer het magnetisch veld iig sterk verzwakt is lijkt daarmee erg klein. Daar moet wel bij opgemerkt worden dat er nooit eerder zoveel af hing van computers en andere elektrische systemen. De schade aan satellieten is nu al behoorlijk en in tegenstelling tot onze computers zijn die gemaakt om onder dergelijke omstandigheden te werken. Zonder het aardmagnetisch veld is het een stuk moeilijker om elektronica werkend te houden.

De atmosfeer zelf zal een zekere bescherming bieden tegen de invloed van zonnewind. Vooral de ionosfeer kan waarschijnlijk voor een fors deel de functie van het magnetisch veld overnemen in de bescherming tegen de zonnewind maar wel minder dan het magnetisch veld. Het eventuele effect hiervan op het klimaat is ook onbekend.