Elk jaar komen er wel zonsverduisteringen voor. Maar dat is niet op dezelfde plek. Overal op de wereld zijn er zonsverduisteringen.
In Nederland worden er bijvoorbeeld de volgende zonsverduisteringen verwacht:

20 maart 2015: de maan schuift meer dan 80% voor de zon.
10 juni 2021: de maan schuift voor ongeveer 30% voor de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tot wederom de maan tussen de zon en de aarde in staat. Dat kan een jaar zijn, of zelfs een eeuw. Er is wel te berekenen wanneer dat het geval is, maar de tijd tussen zonsverduisteringen is elke keer anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan en de zon zijn beide bollen. Je kan altijd een plek in het heelal innemen waardoor de maan tussen jou en de zon in staat.
En af en toe staat de aarde op zo'n plek, op wisselende momenten. Al denk ik wel dat als het tijdsbestek maar groot genoeg is er een regelmaat in zit. Maar misschien is dat benodigde tijdsbestek wel zo groot dat de positie van de maan / aarde / zon inmiddels te veel is veranderd waardoor je nog steeds geen regelmaat aan kan duiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op jouw vraag kan ik niet echt antwoord geven, maar...

...hier is een lijst van gedeeltelijke zonsverduisteringen die bij ons te zien zijn, met tijdstip:
4 januari 2011 voormiddag
20 maart 2015 voormiddag
10 juni 2021 middag
25 oktober2022 middag
29 maart 2025 middag
12augustus2026 avond
2 augustus 2027 voormiddag