Dat de zon voor de maan schuift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan geeft zelf geen licht maar reflecteert het licht van de zon. Als de zon precies tussen de zon en de maan in staat kan het zonlicht de maan niet bereiken en dan is er dus sprake van een maansverduistering.

Toegevoegd na 28 seconden:
ik bedoel natuurlijk als de aarde precies tussen de zon en de maan staat :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maansverduistering is inderdaad kort gezegd dat de aarde zon en maan precies rechtlijnig staan waarbij de zon in het midden staat. en omdat de zon nu voor de maan staat is deze groter. bij zonsverduistering is dit net andersom dan lijkt de maan grote dan de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde staat ZO precies tussen de zon en de maan in dat de SCHADUW van de aarde de maan verduistert.

Stond de maan iets verder weg zou het niet meer lukken wat het gaat om de slagschaduw en dat is een smalle baan

Toegevoegd na 2 minuten:
ik vond een plaatje dat het precies laat zien
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Het verschijnsel maansverduistering doet zich voor wanneer onze zon, de aardbol en de maan op één rechte lijn staan, waarvan de aarde de middelste is. De aarde houdt dan het zonlicht tegen, waardoor het een schaduwkegel op de maan werpt, er komt dus geen direct zonlicht op de maan terecht.

Dit verschijnsel is alleen mogelijk wanneer het volle maan is, en de maan tegenover de zon staat. De baan die de maan om de aarde beschrijft, helt enkele graden ten opzicht van de baan waarin de aarde rond de zon (de ecliptica) draait. Dit is de reden dat niet bij elke volle maan een verduistering zal optreden. Het gebeurt namelijk alleen wanneer de maan zich op het punt bevindt waar het maanbaanvak de ecliptica snijdt.