Zijn we lichter in gewicht als de maan boven ons staat?

Vanwege de aantrekkingskracht van de maan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

Absoluut. Alleen is dat niet te meten op de weegschaal in je badkamer, zo weinig is dat.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je gewicht op de aarde wordt bepaald door Faarde = G * Mjij * Maarde / R2
De kracht waarmee de maan je omhoogtrekt als die recht boven je hoofd staat is is Fmaan = G * Mjij * 0.0123 * Maarde / (59R)2
Fmaan=0.0123 / 59R2 * Faarde = ongeveer drie miljoenste minder dan je 'normale' gewicht.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer, kreeg even hoop :) +1
Amadea
13 jaar geleden
Is het wel eens daadwerkelijk gemeten?
AWM
13 jaar geleden
Zie mijn aanvulling. Dat is heel moeilijk te meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant, AWM! +
Ja, hier staan de formules om het uit te rekenen: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht?wasRedirected=true

Als je 50 kg bent, dan trekt de aarde met 490 N je naar beneden, een maan recht boven je trekt je dan met 0,0017 N omhoog. Ga je niet van vliegen lijkt me ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha niet?????
Je moet ook nog rekening houden met de afstand van de maan tot de kern van de aarde ten opzichte van de aantrekkingskracht van de maan ten opzichte van jouw zwaartepunt. De maan trekt de aarde namelijk ook aan, waardoor de aarde ook naar jou toe versnelt. Jij zit op een afstand van 63 aardstralen en het midden van de aarde op 64 aardstralen (je kunt je het misschien voorstellen als de aarde een puntmassa zou zijn direct onder je voeten, dan zouden jij en de aarde gelijkelijk door de maan worden aangetrokken en is er geen gewichtafname). De gewichtsvermindering is dan ook maar een fractie van de hierboven gegeven gewichtstoename.

Ik heb het even uitgerekend in Excel
Massa's
G jij maan aarde
6.67E-11 50 7.35E+22 5.974E+24
jij-maan aarde-maan
versnelling aarde= Maan*G/r2
m/s^2 N(kg*m/s^2)
3.32469E-05 0.001662343
jouw versnelling
m/s^2 N(kg*m/s^2)
3.43107E-05 0.001715535
Verschil (gewichtsverschil op de weegschaal)
m/s^2 N(kg*m/s^2)
1.06383E-06 5.31916E-05

de versnelling ten gevolge van de aardse zwaartekracht (g) is 9.79 m/s^2, de versnelling door de getijdenkracht is dus maar 1 tienmiljoenste van g.

Het is overigens wel te meten, ik heb nog ergens een oude Scientific American liggen met een apparaat dat gevoelig genoeg is om het te meten.

Doordat het gaat om een verschil in afstand zijn de getijdenkrachten afhankelijk van de afstand tot de derde macht. Voor de getijden op zee zijn trouwens alleen de horizontale componenten van de getijdenkrachten van belang, deze horizontale component trekt de grote massa van de oceaanvloeistof met zich mee, je kunt je voorstellen dat zo een kleine versnelling na lange tijd toch een grote snelheid van het water ten gevolge heeft.