Waarom denken mensen vooral dat er leven op Mars is?

Er wordt nooit gesproken over leven op Jupiter, of Pluto. Waarom is Mars hier zo populair in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
zondag
13 jaar geleden
Vanwege de groene mannetjes (wie is er toch met die onzin begonnen?) en groen is tegenwoordig hot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 2010 Ruimte Odyssee II wordt gesproken over (beperkt) leven op Jupiter en Europa (een maan van Jupiter)

Het beste antwoord

Op Mars is de temperatuur enigermate redelijk, er is voldoende zonlicht, het klimaat is stabiel, en alle stoffen die levende wezens nodig hebben zijn aanwezig.

Daarnaast hebben we uitermate sterke vermoedens dat Mars vroeger over veel vloeibaar water beschikte, en een atmosfeer bezat.

Kortom, de kans is enorm groot dat zich vroeger op Mars leven heeft ontwikkeld, net als op aarde. Heel misschien zijn er nog restanten van dat leven over, diep onder de rotsen. En zo niet, dan vinden we misschien fossielen van het leven dat er ooit was.

Jupiter en Pluto zijn stukken minder leefbaar dan Mars. Jupiter is een gasreus; misschien is de kern vast, maar dan zit je zo gigantisch diep, dat de gasdruk daar enorm is, en de temperatuur enorm hoog is. Leven dat ook maar een beetje lijkt op het leven dat wij kennen, is daar niet mogelijk.

Pluto is domweg een continue diepvries-miniplaneet, met ook nog eens weinig energie: vanaf Pluto is de zon geen stralende bol meer, maar gewoon een ster als alle andere. Wel een erg heldere ster, maar toch: niet meer dan een ster.

Er wordt wel gedacht aan de mogelijkheid van leven op bepaalde manen die rond andere planeten cirkelen. Denk daarbij vooral aan Io en Europa, en aan Titan. Daar zijn genoeg plekken waar de temperatuur redelijk in orde is, waar mogelijk zelfs vloeibaar water is, waar andere benodigde chemicaliën zijn, en waar voldoende energie is voor eventueel leven. Weliswaar chemische energie en geen lichtenergie, maar dat maakt voor de mogelijkheid van leven niet uit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt, Pluto voldoet niet meer aan de (herziene) definitie van wat een planeet is. In werkelijkheid zijn de overgangen tussen 'planeet', 'komeet', 'ijsdwerg', 'Kuipergordel-object' en 'Oortwolk-object' natuurlijk vaag cq geleidelijk. Daarom heb ik Pluto voor het gemak maar een 'mini-planeet' genoemd.

Andere antwoorden (9)

Omdat Mars van alle planeten het meeste op de aarde lijkt, en de kans dat er leven ontstaan is op een 'aardse' manier, er dus het grootste is. Omdat we nog geen bewijs hebben voor het kunnen ontstaan van leven op een andere manier dan waarop het op de aarde ontstaan is, is Mars onze beste gok.

Mars heeft water, Mars heeft een atmosfeertje, Mars heeft temperaturen waarbinnen primitief leven misschien mogelijk zou zijn. Jupiter en Pluto niet.
Andere kanshebbers zijn Io en Europa (manen van Jupiter).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ha, je was me net voor!
Plus voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sla dan maar over, ditmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die van Cryo is wel een stuk uitgebreider!
Als kind wordt al verteld over Marsmannetjes, ze worden getekend, er zijn spannende jeugdboeken over, ze komen in films voor. Je denkt bij buitenaards leven dan ook direct aan de Marsmannetjes, omdat de meeste Aliens zo getekend en uitgebeeld worden als de marsmannetjes als kind. Vooral het hoorspel 'War of the worlds', dat in 1938 al werd uitgezonden op de radio als halloween bijdrage, verzette grote paniek bij de luisteraars. Er werd hier verslag gedaan op een erg realistische manier, over een invasie van mars. Veel luisteraars mistten de intro of negeerded deze en het resultaat was dat 1,7 miljoen Amerikanen dachten dat het een echte invasie van Marsmannetjes was waarvan 1,2 miljoen echt doodsbang was en op de vlucht sloeg. Binnen een maand had het nieuws zich verspreid over de hele wereld en had het in 17.500 kranten gestaan. Mensen waren toen nog erg naïef en waren gewend om nieuwsberichten voor waar aan tenemen. Het was ook de eerste keer dat een hoorspel als nieuwsbericht werd opgevoerd.
Orson Welles was daarmee in één klap beroemd!
Dit is mede een oorzaak geweest dat buitenaards leven van mars komt, omdat het al aan kinderen verteld wordt.
Elk kind kent inmiddels wel de marsmannetjes en deze kinderen worden weer volwassen en vertellen hun kinderen dit weer bij griezelverhalen. Zo wordt het overgeleverd. :)
13 jaar geleden
Mars is populair in het denken dat er vooral leven kan zijn door wat men er al heeft gevonden. Geen theorie dus. Op 1 aug. 2008 is door de NASA bevestigt dat er een monster van de Marsbodem, water is geïdificeerd. Reeds in maart 2004 heeft het ruimtevaartuig "Opportunity" bewijsmateriaal ontdekt dat Mars, in het verre verleden een natte planeet is geweest. Water is het begin van 't leven, daarom zijn de kansen van wat wij leven noemen aanwezig, maar nog niet direct bewijsbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerdere antwoorden zijn mijns inziens helemaal correct voor zover het ons eigen zonnestelsel betreft. Daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Buiten ons zonnestelsel bestaan er miljarden andere sterren waar planeten omheen draaien. Astronomen zijn de afgelopen 25 jaar druk bezig deze planeten op te sporen, maar zij hebben er slechts enkele honderden geidentificeerd. De meeste daarvan zijn gasreuzen, zoals Jupiter, omdat ze zo groot zijn kun je ze iets makkelijker vinden. Het lijkt een kwestie van tijd en astronomen zullen een planeet vinden met potentieel aarde-achtige omstandigheden, waar leven, zoals wij het kennen, mogelijk is.

Een aarde-achtige planeet vinden is kinderwerk vergeleken met het organiseren van een ruimtereis er naar toe, zelfs onbemand. Afstanden zijn letterlijk astronomisch, je zou met de snelheid van het licht moeten kunnen reizen om binnen één generatie ter plaatse te komen.

Bewijs van leven buiten aarde bestaat niet. Aanwijzingen zijn er genoeg. Statistisch gezien is leven buiten aarde heel aannemelijk. Als echter bewezen kan worden dat elders in ons eigen zonnestelsel leven is (geweest) wordt de statistische kans op leven in het universum, buiten aarde, een zekerheid. Vraag wordt dan, hoeveel en waar? Kunnen we er mee communiceren en mogen we het koloniseren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen denklen dat niet. Sommige allesglovers, geloven ook die onzin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mars heeft alles in zich om leven te kunnen herbergen :Misschien was er ooit leven , is er leven of kan er leven ontstaan.
Mars trekt in alle opzichten het meest op de Aarde , het heeft een atmosfeer . Mars bevindt zich op de rand van een 'leefbare' zone , met temperaturen die niet te extreem zijn.
De atmosfeer bestaat uit koolstof , net zoals de Aarde enkele miljarden jaar geleden. Er zijn sporen van zuurstof en edelgassen.
Hypothetisch (nu toch nog) , zou et mogelijk kunnen worden leven te creëren , door aanplantingen te doen ...en zo voor genoeg zuurstof te zorgen.
Er is water en ijs op Mars (vooral droog ijs) ...en het aanwezige water is vooralsnog ondrinkbaar (pekel)
Er zijn wel mogelijkheden om mensen naar daar te sturen , heel beperkt en in een gesloten sfeer. Op lange termijn zouden er wel eens kolonisatie-mogelijkheden zijn.
Het is voorlopig ons enig alternatief om te ontsnappen aan de Aarde . Het zal wel allemaal niet zo eenvoudig zijn en iets van zeer veel centen en zeer veel geduld (generaties).
Ah ja.....wij hebben hier nog een kandidaat voor leven in ons Zonnestelsel , maar dan eerder iets voor vissen dan voor mensen : de maan Europa.
Mercurius , Venus , Jupiter ,Neptunus etc. zijn te koud , te heet , te giftig ....in ieder geval allen onleefbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wanneer al het ijs op Mars zou smelten zou er genoeg water zijn om de volledige planeet te bedekken met 8m water (pekelwater)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit,dat Giovanni Schiaparelli in 1877 de ontdekte "kanalen "vastlegde, is waarschijnlijk de aanzet geweest tot het idee,dat er (ooit) leven was op Mars.
Vanaf dat punt is er alom gefantaseerd over eventueel leven op Mars. Nu er vrij recentelijk sporen van water zijn ontdekt, nemen de speculaties weer toe, maar verder dan vermoedens komt men eigenlijk niet. En dan gaat men ook nog uit van leven op menselijke leest geschoeid,maar dat is m.i. beslist niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geloven graag in zaken die de nodige vragen oproepen. Het geeft het leven hier op aarde, dat doorgaans niet over rozen gaat, een mystiek en spannend sausje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof nooit dat er leven op mars is geweest want er moet warmte en zuurstof en water aanwezig zijn. het moet zo'n planeet zijn dan de aarde. misschien hebben
er wel bacteriën geleefd maar echt levensvorm
zoals de aarde niet. ze hebben wel twijfels dat er
misschien leven is op de maan europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - bacteriën zijn toch echt levensvormen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat zijn piepkleine beestjes
die je alleen kunt zien door een bepaald soort
verrekijker. bacterien overleven meer dan ons