Hoe ziet de binnenkant van de maan eruit?

ik ben een werkstuk aan het maken over de maan. Nu wil ik graag weten hoe de binnenkant van de maan eruit ziet. Ik heb al plaatjes geprobeerd te vinden, maar ik vond niks. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet.

Groetjes Tina.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Inwendige samenstelling van de maan

Men ging er lang van uit dat de Maan geen ijzerkern had, maar recente waarnemingen lijken erop te wijzen dat het inwendige van de maan toch een zeer kleine ijzeren kern heeft. Van alle aardachtige planeten is deze kern dan wel de kleinste. Het verschil wordt verklaard door de theorie over het ontstaan van de Maan die veronderstelt dat ze is samengesteld uit materiaal afkomstig van de mantel van de aarde. (Zie website voor de volledige uitleg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.yteach.com/page.php/resources/view_all?id=moon_Earth_full_new_first_third_quarter_lunar_phase_tides_t_page_14

http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_structure_of_the_Moon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de binnenkant van de maan zie je niks, daar is het namelijk donker.

De maan bestaat uit een stenen korst van ongeveer 60-100 km. dik. De bovenste laag van deze korst bestaat uit los puin, stenen en maanstof.

Daaronder bevindt zich de buitenste mantel van ongeveer 1000 km. dik. Deze mantel is wel warm, maar niet warm genoeg om vloeibaar te zijn. Daaronder bevindt zich een dunne laag vloeibaar magma, en in het binnenste van de maan zit een kern die waarschijnlijk van ijzer is, net als bij de aarde.

De maan is na zijn ontstaan veel sneller afgekoeld dan de aarde. Dit komt omdat hij verhoudingsgewijs een veel groter oppervlak heeft dan de aarde (hij is kleiner en heeft dus meer 'buitenkant'). Vandaar dat hij binnenin minder 'vloeibaar' is dan de aarde.

Hieronder een bron met een plaatje, waar je ook meer informatie vindt over de samenstelling van de gesteenten op de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een recent wetenschap artikel daarover:
"Kern van de maan lijkt op die van de Aarde"

http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1006140/kern-van-de-maan-lijkt-op-die-van-de-aarde.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter aanvulling van wat al is toegezonden: Vast aardachtig oppervlak / 8 meter dikke laag maanstof, regoliet genaamd met verpulverde stenen en mineralen / bezaaid met maanstenen dat o.a. ijzer en waterstof bevat + resten vanmeteorieten / korst is gemiddeld 68 km dik / De eens vloeibare ijzerkern is vermoedelijk afgekoeld.