Vanuit de positie waarin je je bevindt, zal je het onder of boven noemen, maar feitelijk is er niet zoiets als onder of boven in het heelal. Volgens onze wetten wel, maar volgens natuurwetten niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af hoe wij het benoemen.
Op zich zijn er geen fysieke steunpunten die deze info ondersteunt.
Gelukkig kunnen we door de plaats van de sterren waar wel zeer goede afspraken over maken HOE we het benoemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als de aarde, er is geen onder of boven.
De bovenkant van de wereldkaart noem je dan het noorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder is waar de zwaartekracht naartoe gericht is. Boven is de andere kant. Links en rechts zijn subjectief afhankelijk van waar je zelf heen kijkt. Bij gebrek aan zwaartekracht is er ook geen onder en boven in het heelal.
Sta je op de aarde dan is er onder en boven. Kijk je naar de aarde vanuit het heelal dan is er geen onder en boven meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de voeten toe in onder, de andere richting is dan automatisch omhoog, links en rechts. Simpel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'vermoeden van Poincaré ' dat het universum er zou uitzien als een cilinder met bolle uiteinden (klassieke pil) , werd enkele jaren geleden wiskundig bewezen door de excentrieke Russische wiskundige : Perelman.
Maar grenzen kan men niet 'bepalen' omdat wij beperkt zijn in ons 'zicht' tot de periode van de oerknal (een dikke 16 miljard lichtjaren) en in ons 'meten' in 46 miljard lichtjaren in alle richtingen : dus met een diameter van 92 miljard lichtjaren.
Waar de grenzen van ons heelal zijn ; waar wij ons bevinden in het heelal zijn dingen die we totaal niet weten.
Aangezien het heelal : ruimtelijk is ... maakt het nog moeilijker dit op een platte kaart voor te stellen.
Gemakkelijkheidshalve zet men 'onze positie' op de meeste modellen centraal . Zonder dat dit in werkelijkheid zo is.(een uitzondering is misschien onze plaats in onze Melkweg , een punt dat reeds meetbaar is ...en we zitten 'niet in het midden' , want daar is een 'zwart gat').
Voor de rest hanteert men de klassieke regels die men gebruikt in de moderne 'cartografie ' , Noord -Oost- West- Zuid ...om ons de mogelijkheid te geven een universeel beeld te geven van het heelal (net zoals een GPS systeem) : maar dat zijn moderne afspraken : vroeger hield men veel minder rekening met die richtingen : zo zal U oude kaarten tegenkomen waar het Noorden links op de kaart ligt.
Gerardus Mercator uit Rupelmonde , was de eerste die de richtingen op kaart exact nodig had om met zijn kaartprojectie een navigatiemiddel 'an Sich' te zijn. die richtingen zijn gebleven bij verdere cartografie. Geldt niet voor de Romeinen , die hun rijk als middelpunt van de wereld beschouwden : hun Mare Nostrum werd ook Middellandse zee genoemd : De Noordzee die ten Noorden van het rijk lag kreeg vele namen ...maar niet 'Noordzee' ...wel Mare Germanicum en zo meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit het perspectief van het universum gesproken,ís er geen "boven" en "onder",geen "links" of "rechts" aan te duiden.

Voor iemand op Aarde heeft het wél nut om over "boven" en "onder" te spreken,omdat dit bepaald wordt door de Aarde als ruimtelijk referentiepunt te nemen: de grond is "onder" en de hemel/atmosfeer is "boven" .

Nog individueler wordt het begrip "links" en "rechts" :
"links" geldt slechts voor een individuele persoon,wanneer iets zich ter linkerzijde van die persoon bevindt en voor het begrip "rechts" geldt dit ook.
Alles wat zich "rechts" t.o.v. een persoon bevindt,geldt als "rechts" daarvan alléén voor díe persoon zelf.