Kun je in de tijdreizen als je sneller gaat dan het licht?

Zo nee, bestaat er überhaupt al een manier om te kunnen tijdreizen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik begin me nu ook af te vragen, zal het gevaarlijk zijn als we dingen in het verleden zouden veranderen? Zal het heden van nu ook echt plots veranderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep! Kijk maar naar Back to the Future... -)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Om aan de aantrekkingskracht van een zwart gat te ontsnappen moet je sneller reizen dan het licht." En laat DAT nou net mijn inspiratie zijn geweest van mijn theorie: Als Einstein's theorie klopt dat je kan tijdreizen als je sneller gaat dan het licht, dan is het zo dat als je de aantrekkingskracht van een zwart gat omdraait, schiet het alles weg dat in de buurt is. En dat gebeurt dus zo snel dat het ook licht wegschiet, of terwijl: Je kan tijdreizen.

Het beste antwoord

Ten eerste kan je nimmer zo snel gaan als het licht. Je hebt nl. *alle* energie in het heelal nodig om (als zijnde persoon met massa) slechts precies zo snel te gaan als het licht. Dat kan natuurlijk niet. Laat staan *sneller* dan het licht.
Ten tweede kan je sowieso nooit naar het verleden reizen: wat is gebeurd, kan je nimmer opnieuw meemaken.
Ten derde: naar de toekomst reizen kan eigenlijk wel (hangt er een beetje vanaf hoe je 't definieert). Als je gigantisch snel van de aarde af beweegt (bijna met de snelheid van het licht - niet _met_ de snelheid van het licht: wederom: dat kan niet) en dan weer terug naar de aarde gaat, zal je merken dat op een aarde komt waarbij je 'verder bent in de tijd' dan je zou denken berekend aan de hand van als je kijkt naar hoeveel je zelf ouder bent geworden. Terug in die tijd kan dan niet meer.

Bij de astronauten die om de aarde draaien, gaan de klokken ook ietsjepietsje langzamer dan die op aarde. Waardoor ze in theorie een microseconde (of nog veel minder) ouder worden (t.o.v. de mensen op aarde) dan als ze op aarde gebleven zouden zijn (andere positieve/negatieve effecten zoals extra straling buiten de atmosfeer daargelaten).

Echter, wil je (d.m.v. bovengenoemde methode) op een aarde terecht komen die jaren verder is dan jijzelf: het is een dermate groot probleem om zo snel te versnellen zonder als mens zijnde stuk/platgedrukt te worden, dat ook van deze methode de komende duizenden jaren niet veel te verwachten valt.

Er zijn wel enkele fantastische theoriën over tijdreizen. Die kan je voorlopig allemaal vergeten: er zit niet eentje bij met echt serieuze mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Theoretisch gezien wel. In de praktijk is het nog niet gelukt!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdreizen

Als het toch eens mogelijk was he.... :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch gezien (momenteel in elk geval) niet - er is nog geen uitgewerkte theorie die tijdreizen mogelijk maakt. Ook niet in de link die je noemt. Er zijn slechts wat exotische theoretische modellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is wel het geval hoor mmm. Ze hebben intussen snelheden bereikt die sneller gaan dan het licht. Ik kan zo gauw niet meer bedenken waar ik het gelezen heb, maar het maakte tijdreizen theoretisch mogelijk. Is wel erg nieuwe wetenschap dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze al snellere dan lichtsnelheid snelheden hebben ontdekt, dan betreft dat geen materie. De mens bestaat uit materie. Dus dan kan je nog steeds niet in de tijd reizen.
het is bijna 100% zeker dat het zal lukken door je met lichtsnelheid te bewegen.

Er is alleen nog geen mabier bedacht hoe we deze snelheden kunnen berijken.
Met een supersnelle raket heb je heel veel brandstof nodig,
en het duurt lang voor die op maximale snelheid is.

Ze zijn er ook bijna 100 procent zeker van dat je niet terug in de tijd kan.

Op discovery channel is er een heel leuk programma over
stephen hawks universe als ik me niet vergis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"het is bijna 100% zeker dat het zal lukken door je met lichtsnelheid te bewegen."
Het is *helemaal* 100% zeker dat je als persoon zijnde (met massa) nooit de snelheid van het licht kunt overtreffen - laat staan dat je sneller zou kunnen. "Met een supersnelle raket heb je heel veel brandstof nodig, en het duurt lang voor die op maximale snelheid is."
Sterker nog: het zou zelfs *oneindig* lang duren om de snelheid van het licht te halen. Zelfs als je zo snel accelereert dat je compleet plat en stuk wordt gedrukt. Tevens heb je dan ook *oneindig* veel brandstof in je raket nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een raket zal het lang duren voor hij op topsnelheid is maar niet oneindig lang.
Maar hij zal nooit voor 100 procent met lichtsnelheid kunnen rijzen volgens een bepaalde wet. Het zal altijd hoogstens 99,99999999999... Procent blijven.
Door die wet zal alles en iedereen in het voertuig in slow motion bewegen om te voorkomen dat ze boven de lichtsnelheid komen. Bron:
aflevering van stephen hawks universe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant Mitch. Ik zal die programma's van Stephen Hawking eens opzoeken om voor mezelf wat meer info over deze materie te vergaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dsc.discovery.com/tv/stephen-hawking/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet meer hoe die heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schreef:
"Het is *helemaal* 100% zeker dat je als persoon zijnde (met massa) nooit de snelheid van het licht kunt overtreffen - laat staan dat je sneller zou kunnen." Dat moest uiteraard zijn:
Het is *helemaal* 100% zeker dat je als persoon zijnde (met massa) nooit de snelheid van het licht kunt halen - laat staan dat je sneller zou kunnen." @Mitch:
Je schreef:
"met een raket zal het lang duren voor hij op topsnelheid is maar niet oneindig lang.
Maar hij zal nooit voor 100 procent met lichtsnelheid kunnen rijzen volgens een bepaalde wet. Het zal altijd hoogstens 99,99999999999… Procent blijven.
Door die wet zal alles en iedereen in het voertuig in slow motion bewegen om te voorkomen dat ze boven de lichtsnelheid komen." Als je doel de lichtsnelheid is (wat mij logischer lijkt als je wilt trachten in de tijd de reizen), dan zal het wel oneindig lang duren. Trouwens, dat zeg je zelf ook al: je blijft altijd iets onder de 100%.
Als je doel ('topsnelheid') onder de lichtsnelheid ligt (bijv. 99,999999999999999%), tja dan is 't logisch dat 't niet oneindig lang duurt. Maar zo lang je de lichtsnelheid niet gehaald hebt, kan je energie toevoegen, maar die lichtsnelheid zal je nooit halen. De raket kan echter wel *altijd* sneller als je energie zou kunnen blijven toevoegen. Ondanks dat je altijd sneller kan (99,99% is meer dan 99,98%), zal je echter nooit de lichtsnelheid halen :). Ook niet na oneindig lang brandstof verbranden o.i.d. Maar dat had je al begrepen.
Sneller gaan dan het licht kan niet. Als je er vanuit gaat dat het wel kan, dan kan alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/rontjes-aarde-zweef-gaat-sneller.49775

Hier staan wat aardige theorieen.

Wie weet wat er in de toekomst nog eens mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Never komma nooit niet.
Licht is snel. dat wil zeggen , het legt veel afstand af in weinig tijd. Om in de tijd te reizen mot je sneller (of langzamer) gaan dan de tijd.
Tijd kán geen afstand afleggen per tijdseenheid, dan krijg je tijd per tijd.
13 jaar geleden
De vraag is niet of we, zoals sommigen zeggen, ooit de lichtsnelheid kunnen bereiken maar de vraag is juist wat er gebeurt als we dat doen.
Tijd is niet het enige dat onder invloed staat van licht. Massa ook. Het zou dus goed kunnen dat zodra je harder gaat dan 300.000 km/s je simpelweg ophoudt te bestaan.

Al met al blijft het nog lang speculeren over hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tijd reizen is inderdaad theoretisch mogelijk.

Wanneer een ruimteschip de lichtsnelheid zou benaderen,zou die een oneindige _____
snelheid bereiken,volgens de formule m/V v^2/(1-c^2)waarbij m de hoeveelheid massa is,v= snelheid,^2 = gekwadrateerd,c= lichtsnelheid van ____
300.000 km per sec.,^2 is weer gekwadrateerd,V =de vierkantswortel .

We zien nu,dat wanneer een ruimteschip ,wanneer die een massa zou hebben van zeg,1.000 ton en met een snelheid (v) zou gaan van 300.000 km/sec.,dit gekwadrateerd 300.000^2= 9* 10^10 gedeeld door (1-
300.000km/sec.(c) in het kwadraat = 1- 9* 10^10 km/sec= - 8,999 999 999 9 ),dan krijgen we ---als _____
we even dit deel der formule in acht nemen--- dus: V v^2/
(1-c^2) de vierkantswortel uit - 1,000 000 000 011 111...
en dit geeft een imaginaire waarde.
deel de massa "m" door dit getal en we zien dus dat het bereiken dr lichtsnelheid op déze manier gehéél onmogelijk is.

Maar er is wellicht een andere manier:
het hypothetische model om via wormgaten,die zich theoretisch in het "centrum" van roterende---in tegenstelling tot statische zwarte gaten,welke een zgn. "singulariteit" met een oneindige massa in hun "centrum" hebben--- zwarte gaten zouden kunnen bevinden,te kunnen reizen naar andere universa (parallelle werelden) en zelfs naar het verleden,parallelle hedens en parallelle toekomsten.

Er is theoretisch ook sprake van zgn. tachyonen: dit zijn hypothetische deeltjes die zich sneller dan het licht bewegen,dus ergo een imaginaire massa dienen te hebben.
Dergelijke hypothetische deeltjes zouden zelfs niet benéden de lichtsnelheid kunnen bestaan,omdat dan hún imaginaire waarde,bij het bereiken der lichtsnelheid,een oneindig-imaginaire massa zou krijgen.

Tachyonen (van het Grieks "tachys" = "snel" ) komen voor in enkele versies van superstringtheorieën.

Tijdreizen is dus wellicht in een ---verre--- toekomst inderdaad wel mogelijk,maar de obstakels die wetenschap en technologie nog moeten nemen,zullen enorm zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: oneindige snelheid breiken in alinea 1 moet---uiteraaqrd--- oneindige massa zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reis al jaren naar de toekomst. Erg vlot gaat het niet, maar om nou te zeggen dat ik haast heb...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- onderbouwing voor de eerste zin ontbreekt. Die zou ik graag even horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer een ruimteschip de lichtsnelheid zou benaderen,dan zou het tijdsverloop een zodanige vertraging ondergaan,dat vanuit het standpunt van een waarnemer de tijd a.h.w. zou " bevriezen". Voor de inzittenden van het ruimteschip zou de tijd echter op de normale wijze verlopen,in de zin,dat hun horloges voor hén nog met dezelfde snelheid de tijd zouden aangeven. Nu echter de formule,waarin wordt aangetoond,dat de tijd zódanig wordt "uitgerekt" ,i.e. dus vertraagd,
______
1/ {v^2/V( 1-c^2)} ,waarbij v =snelheid van het object ,c=lichtsnelheid.
Wanneer we nu de waarden invullen,dan krijgen we:
(indien een ruimteschip theoretisch bijna de lichtsnelheid zou benaderen,zeg: 290.000 km/u) _______
1/ {290 000 km/sec^2=84 100 000 000/V (1- 300.000 km/
sec^2=1- 90 000 000 000=

1/84 100 000 000 = 0,000 000 000 01
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervolg reactie: _________
0, 000 000 000 000 01 189.../ V - 89 999 999 999 = 0, 000 003 33...i (imaginair,daar de vierkantswortel uit een negatief getal een imaginair getal geeft) Maar nu dus even de draad weer oppakken(bij vervolg 2):
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vervolg 2: We zien dus,dat de tijd een zéér kleine waarde krijgt: de tijd verloopt voor de inzittenden van het tot 290.000 km/uur versnelde ruimteschip véél trager dan de tijd t.o.v. de achtergebleven waarnemers. Dit houdt in,dat de tijd voor de astronauten in het ruimteschip dermate traag verloopt,dat zij a.h.w. in de toekomst kunnen reizen. Dat is nu juist wat Albert Einstein óók al opperde: dat het i.i.g.
theoretisch mogelijk zou zijn om vóóruit,in de toekomst te kunnen reizen. Echter: er is één nadeel en dat is,dat de massa van het ruimteschip enorm toeneemt,en bij het bereiken van de lichtsnelheid zélf dus een oneindige waarde krijgt. Daarom zal tijdreizen,althans met de lichtsnelheid,naar de állerverste toekomst(het feitelijke einde van het universum zélf) niet mogelijk zijn. Wél,zoals hierboven in het antwoord neergezet,ev. via wormgattunnels en hypothetisch (maar dit is zelfs nóg meer omstreden,m.b.v. tachyonenaandrijvingsmethoden: nogmaals: dit laatste is zéér omstreden,omdat tachyonen hypothetische deeltjes zijn die in enkele modellen van superstringtheorieën voorkomen). Nogmaals: tijdreizen is voor een zéér lange tijd onmogelijk te realiseren (áls het al ooit te realiseren valt!),maar misschien dat de mensheid in de (verre) toekomst tóch manieren vindt om de tijdruimte zó te buigen en te vervormen,dat het uiteindelijk werkelijkheid zal worden.
We reizen met zijn allen altijd al door de tijd. Zo bijzonder is dat niet; vanmorgen werd ik wakker en ondertussen ben ik toch al snel 3 uur in de tijd vooruit gegaan. Het zou pas bijzonder zijn als we niet door de tijd reisden. Dat je voor eeuwig op een punt in de tijd kon blijven staan.

Het moeilijke is dat we blijkbaar niet af kunnen wijken van de flow van de tijd; het is als een snelstromende rivier waar we in meedobberen; we kunnen er zelf geen controle op uitoefenen. Wellicht komt dat ooit nog, maar voorlopig lijken we vrij kansloos in dat opzicht. De verklaringen daarvoor zijn in de antwoorden hierboven prima terug te vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee jij tijdrijst niet, maar jij staat stil voor de rest.
Dus terwijl jij 1 sec gaat, is er an een heel stuk voorbijgegaan