Draait de zon om de aarde of draait de aarde om de zon?

Of draaien ze helemaal niet om elkaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
65.5K

Antwoorden (6)

De zon hangt stil als het ware.
En de aarde draait daar om heen.
De Aarde doet er 365 en een kwart dag over om een hele baan te maken om de zon.
Dat in mensen termen een jaar is genoemd.

Dat de Aarde draait om haar eigen as voor de dag en nacht daar doet de Aarde 24 uur over.
Dat in mensen termen een dag heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde draait in 1 jaar rond de zon. Zelf draait de aarde per 24 uur ook nog een rondje. Zo ontstaat dag en nacht: op het ene moment zitten wij aan de 'zonkant' en is het hier dag terwijl de andere kant van de aarde dan geen zon heeft en het daar dus nacht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De jaarbaan van de aarde omsluit de zon dus de aarde draait om de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde en de zon draaien allebei om het centrum van de Melkweg. Door het verschil in massa wordt de baan van de aarde dusdanig verstoort dat deze om de zon heen lijkt te draaien. Op dezelfde manier wordt ook de baan van de maan zodanig verstoort dat het lijkt alsof deze om de aarde draait.

Maar als je op lokalere schaal gaat kijken, zeg maar enkel binnen ons zonnestelsel, dan is het antwoord dat de beiden om een gezamelijk zwaartepunt draaien. De aarde volgt een grote baan om dit punt, de zon slechts een veel kleinere, en het verschil in massa is dusdanig groot dat dit punt zich ergens in de zon bevindt. Hierdoor lijkt het alsof de aarde om de zon draait, terwijl het strikt genomen net iets subtieler ligt dan dat. Ook hier geldt dat hetzelfde geldt voor het aarde-maan systeem.

Een beter voorbeeld van dit verschijnsel is terug te vinden in het Pluto-Charon systeem, welke in formaat zo dicht bij elkaar liggen dat hun gedeelde zwaartepunt zich tussen de twee in bevindt. Deze twee lichamen zijn dus duidelijker zichtbaar om elkaar aan het draaien.

Dit verschijnsel is trouwens ook een van de methoden die gebruikt wordt om exoplaneten op te sporen - wanneer een ster de minieme schommelingen vertoont, is dit een indicatie dat er een ander hemellichaam omheen draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Aarde draait om zichzelf en in een elliptische baan rond de zon. Een elliptische baan die een beetje afwijkt van een horizontaal vlak.
De Zon draait ook rond haar as , maar veel vlugger dan de Aarde.
Ten opzichte van de Aarde staat de Zon in het middelpunt (let wel: de Zon ten opzichte van Mercurius niet).
En net als de Aarde met haar Maan rond de Zon draait,draait de Zijn op haar beurt om het centrum van onze Melkweg en neemt de Aarde en de rest van ons zonnestelsel met zich mee.

Toegevoegd na 7 minuten:
-Aarde rond de zon
-Zon rond de melkweg , met circulatie naar binnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde draait om de zon.
Wij suizen met een snelheid van 108000 km/h rond de zon en bij die snelheid duurt het iets meer dan 365 dagen om weer terug bij af te zijn. De afstand naar de zon is ca. 150 miljoen kilometer.