Omdat Nederland een delta is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is erg vlak en een kwart ligt beneden het zeeniveau en dus eigenlijk onder water. De duinen en de dijken beschermen dit gedeelte zodat het niet onder water komt te staan. Het laagste punt van Nederland is zelfs 6,7 meter onder de zeespiegel en ligt vlakbij Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dit is toch geen antwoord op de vraag? of ben ik nou gek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is vlak want Nederland is vlak.
Logisch ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo vlak is Nederland niet... niet overal.... maar de hoogteverschillen zijn inderdaad heel klein. Maar dat zijn ze ook net ten nooorden en ten zuiuiden van de Alpen...
Een derde van Nederland is land gewonnen uit de zee.
De mondingen van de Schelde ,Maas Rijn en Ijssel vormen een laagvlakte met een doolhof van meanders en zijrivieren.
Enkel de Veluwe , dat bestaat uit Stuwwallen uit de Saale-ijstijd (ongeveer 1000km²) , Zuid Limburg dat eigenlijk een uitloper is van het Eifel-Ardennen gebied is glooiend.
En dan zijn er nog her en der wat duinen in de Kempen en aan zee.
Een groot deel van wat men van Nederland ziet is gevormd in het kwartair geologisch tijdvak ( veelal holoceen) ....> vooral afzettingen van zand , klei veen en sediment Die hebben de oneffenheden veelal opgevuld.
Op bijgaand kaartje zie je de opvulling...en de getuigenheuvels van De Veluwe en De Sallandse Heuvelrug

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ga hier nu geen boek over schrijven ,maar hierover is eigenlijk veel interessants te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puinwaaier, en door de rivierdelta

Toegevoegd na 35 minuten:
Door de rivieren zijn de kleinste deeltjes die het lichtst zijn mee genomen vanuit de bergen, en zijn bij ons neergelegd , en vroeger was Nederland onderwater wat door het zeewater is weggesleten, en heeft het zo vlak gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was een delta nederland is bijna letterlijk uit de zee gehaald op een klein deel na.