Hoeveel wildernis is er nog op de wereld?

Echte wildernis waar bijna nooit iemand komt, het rijk van de dieren en de natuur, dicht bij huis en ver weg. Hoe staat het daarmee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Echte wildernis die nog niet grondig onderzocht is vindt men voornamelijk in de 1. regenwouden :§ Amazonewoud : voornamelijk de noordelijke en oostelijke kant : Zuid Guyana -Zuid Suriname-Frans Guyana -zuidoost Venezuela. De zuidelijke Amazone:met delen van Paraguay , Bolivia en zuid west Brazilië ,
De Oostelijke Amazone net over de Andes :Oost Peru,West Brazilië , Oost Ecuador : Hier wonen nog enkele ongecontacteerde indianenvolken .
§§ Afrikaans regenwoud:Voornamelijk :ontoegankelijke streken rond de Blauwe Nijl , Gabon , Kongo: ten noorden van de Kongo stroom.
§§§ Aziatisch regenwoud : Het binnenland van Nieuw Guinea (met nog ongecontacteerde stammen , Nieuw Ierland ,De Bismarck Eilanden , delen van de Solomons Eilanden, Nog enkele plaatsen in het binnenland van Borneo ,Sulawezi ,Sumatra ,de meest zuidelijke Andaman Eilanden met vijandige stammen die indringers vermoorden:
2. Ijswildernissen:binnenland Groenland,Noord Siberische eilanden, Bijna gans Antarctica en voorliggende eilanden ,de Bare Grounds in Canada
3. Ontoegankelijke delen van gebergten:Zuidelijke Andes tot Vuurland ,Himalaya en groot deel van Tibet ,Noordelijke Rocky Mountains
4. Woestijn en steppegebieden: niet interessant voor de mens dus heel weinig bezocht : grote delen Sahara,Itaca,Gobi,Roeb El Chali ,Gobi , Kalahari,binnenland Australië ,Kazachse steppe , Chinese zandwoestijn ....
5.Eilanden : vooral eilanden (atols) zonder zoet water dus niet of nauwelijks bezocht : een 50.000 tal.
6.De Taiga en de toendra

Dit zijn zowat de belangrijkste wildernissen.
Maar zelfs in Europa zijn nog ongerepte gebieden, maar kleiner en schaarser.
(Dit lijstje is zeer onvolledig omdat ik alleen te raad geweest ben in mijn eigen geheugen.

De volgende wildernis die ik ga bezoeken is het binnenland van Tasmanië

Toegevoegd na 8 minuten:
Einde van de weg (Gabon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (6)

Op de zuidpool na, zou ik zeggen dat er weinig natuur over is. Overal wordt ingegrepen en uit winstbejag gesloopt of vervuild.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onderwaterwereld. En dan dieptes waar je normale sportduiker niet komt. Deze wereld is nog redelijk ongerept en onbekend.

Boven water is er dichtbij huis eigenlijk al geen echte wildernis meer te vinden. Verder weg zou je kunnen denken aan het tropisch regenwoud, al kun je daar tegenwoordig ook al onder begeleiding van een gids doortrekken tijdens je vakantie.

Noord en zuidpool of de grote woestijnen? Bijna overal komen er af en toe wel mensen tegenwoordig.
13 jaar geleden
Grote delen van de wereld bestaan nog op die manier. Hierbij ga ik uit van 'waar vrijwel niemand komt en dieren en de natuur de boel beheersen'.

Een redelijke indicator hierbij is ook de hoeveelheid licht die 's nachts schijnt: Dit is een indicatie van 'verwesterlijking' en mens dichtheid. Je ziet bv het noorden van zuid amerika (Amazone bekken), het midden van Australie, grote delen van equatoriaal afrika en alles noordelijk en zuidelijk van de poolcirkels.

Wonen hier geen mensen? Komen ze er niet? Nee. Dat niet. Ze zijn er wel. Echter, ze leven daar op een manier dat de natuur dominerend is over hun aanwezigheid.

Mensen horen OOK in de wildernis thuis. Pas op het moment dat ze de omgeving naar hun hand zetten kan je zeggen dat het geen wildernis meer is. Maar dunne bevolking hoort er gewoon bij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De echte wildernis is tegenwoordig moeilijk te vinden. Alleen op de aller-onherbergzaamste of moeilijkst te bereiken plekken op aarde vind je nog onverstoorde wildernis. Dan moet je denken aan de zuidpool, de diepzee, hele steile berggebieden, grote woestijnen. Plaatsen waar voor de mens weinig of niks te halen is en die ook nog eens heel moeilijk bereikbaar zijn. Maar zelfs daar willen we rondkijken en ontginnen.

Aan de andere kant is de natuur niet zo weerloos als ze lijkt. Er kunnen best wat menselijke activiteiten zijn zonder dat een natuurgebied meteen helemaal verpest is. Er zijn nog redelijk grote stukken tropisch regenwoud waar zelden mensen komen, of waar mensen samen leven met de dieren. In een enorm land als de VS zijn b.v. veel nationale parken waar dan wel toeristen rondlopen, maar de natuur verder redelijk z'n gang kan gaan (b.v. Grand Canyon). Ook zijn er in b.v. Siberie nog uitgestrekte bosgebieden waar zelden een mens komt.

In Nederland heeft Staatsbosbeheer een aantal natuurgebieden die niet opengesteld zijn voor publiek. Ze zijn vast prachtig, maar je komt er niet achter want je mag er niet in (en nee, er is geen kaartje waar op staat waar ze precies liggen ;-).

En als je het echt helemaal ongerept wil hebben, zul je naar de maan of naar Mars moeten. Al kom je daar dan weer geen dieren tegen...

Bijgaand een link naar een kaartje waarin je kunt zien hoeveel procent van het bos in een bepaald gebied nog helemaal natuurlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt enigszins aan je definitie van "wildernis". Er zijn verschillende onderzoeken geweest:

Een studie van de 'Conservation International' heeft aangetoond dat 46% van de aarde nog wildernis is, waarbij wildernis gedefinieerd is als "70% van de originele vegetatie is nog intact, is minimaal 10.000 m2 kilometer groot en heeft minder dan 5 mensen per vierkante kilometer".

De Wildlife Conservation Society heeft een studie gedaan waaruit blijkt dat 26% van de aarde nog wildernis is, waarbij de wildernis-factor berekend wordt aan de hand van de hoeveel mensen die in de buurt wonen, bereikbaarheid voor mensen via wegen en rivieren en de aanwezigheid van agricultuur.

Een studie van IUCN/UNEP heeft echter aangetoond dat slechts 10.9% van de aarde nog maar wildernis is, bij een definitie van wildernis als een "Categorie 1 beschermd natuurgebied".

Als je het gemiddelde neemt van deze onderzoeken, blijkt het dus dat toch nog grofweg een kwart van de aarde wildernis is, wat mij persoonlijk erg verbaasd eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Half 2009 schijnt de schatting van sommige experts geweest te zijn dat dat nog steeds zo’n 40 procent is. Dat verbaast me hogelijk en ik ben er ook nogal sceptisch over, ook omdat niet wordt aangegeven wat er precies onder wildernis wordt verstaan.