Hoe kan je neerslagintensiteit (mm per uur) vertalen naar begrijpelijke taal(motregen/hoosbui)?

Morgen zal hier bijvoorbeeld 1 mm regen per uur vallen.
Hierbij mag er van uit worden gegaan dat het continu even hard regent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
213.7K

Het beste antwoord

Als je tuin erg droog is en er valt een flinke bui, dan moet er gauw 5 a6 mm. vallen wil het een beetje de moeite waard zijn.
Voor een droge tuin, is er wel 15 tot 20 mm. nodig.
Een mm. regen is erg weinig, net de straat nat.
Zie je plasjes op de straat, dan een mm. of 3.
Per maand valt er 60 tot 80 mm. normaal.
Dan heb je een beetje idee hoeveel een mm. regen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1 mm is gelijk aan 1 liter water per vierkante meter. Als het 1 mm per uur regent, regent het dus niet erg hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de maximaal haalbare regenintensiteit in Nederland ligt tussen de 540 en 600 liter per sec per Ha oftewel 0.6mm per sec per m² dit is 36 mm per uur de intensiteit waarmee het bouwbesluit rekent gaat uit van 0,03l/sec.m² ofwel 1,8 mm/min waarbij er vanuit gegaan word dat er gemiddeld een keer per 5 jaar de goten overlopen ,bij het door jou aangehaalde voorbeeld van 1 mm per uur zit je daar dus ver onder en spreek je van een mals bui regen ,motregen zit daar dan weer ver onder en komt op ongeveer 0.9 mm per uur uit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid neerslag per uur zegt eigenlijk weinig over hoe die neerslag er uit ziet. Als er 1 mm. hagel valt, is dat iets heel anders dan 1 mm. motregen of 1 mm. reuzendruppels. Een hoosbui kan bestaan uit hele grote of hele kleine druppels, de gewaarwording is heel anders.

Daarom is het ook niet mogelijk om een bui te beschrijven aan de hand van de neerslagintensiteit. Er is dus geen simpele classificatie aan de hand van de intensiteit.

En nu even wat knip-en plakwerk uit onderstaande bron:

Classificatie van regen.
Regen die de grond bereikt kan op een aantal manieren worden gedefinieerd. In de Verenigde Staten wordt vloeibare neerslag geclassificeerd op basis van de grootte van de regendruppels en het zicht. Neerslag van regendruppels die een diameter hebben die kleiner is dan 0,065 mm en dicht naast elkaar vallen, wordt motregen
genoemd.

Motregen wordt onderverdeeld in 3 categorieën: lichte motregen, matige motregen en zware motregen. Grotere regendruppels, of kleinere regendruppels die onderling ver van elkaar zijn gescheiden, worden als regen geclassificeerd, die weer verder onderverdeeld wordt in lichte regen, matige regen en zware regen afhankelijk van de hoeveelheid en het zicht.

Hoewel dit een nauwkeurig systeem is, zal de amateurweerkundige er waarschijnlijk geen gebruik van maken. In sommige landen wordt er een eenvoudiger en praktischer onderverdeling gebruikt, waarbij de neerslag wordt gedefinieerd naar de wolk die de neerslag produceert. In dit systeem wordt vloeibare neerslag geclassificeerd als hetzij regen, hetzij buien. Regen verwijst naar neerslag uit stratiforme wolken, met name de Stratus en de Altostratus.

Aan de andere kant verwijzen buien naar neerslag uit cumuliforme wolken zoals Cumulonimbus en Cumulus. Deze buien zijn plaatselijk en duren soms niet langer dan één minuut. Somiige buien kunnen echter heel zwaar zijn, vooral als ze gepaard gaan met onweer.
Een overstroming kan worden veroorzaakt door zowel regen uit stratiforme en cumuliforme wolken. Aanhoudende regen kan leiden tot overstromingen in een uitgestrekt gebied, terwijl zware regenbuien eerder kortdurende overstromingen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een dag motregent het de hele dag. Er valt 0,2 millimeter per uur. Hoeveel millimeter is er gevallen na 5 uur?
een jaar geleden