hoe zijn de zeeën en oceanen aan hun naam gekomen

bijvoorbeeld de noordzee of de atlantische oceaan??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

De oorsprong van de zeeën en oceanen zullen wel meestal een naam hebben die in een lang verleden gegeven is. Maar onmogelijk in één noemer te brengen.
Bij het ontstaan van de cartografie werd alles een beetje conformer ... maar toch waren er nog discussies naarmate de bron ( voorbeeld :Falklands-Malvinas)

Wat de Noordzee betreft :De Romeinen noemden wat nu de Noordzee is Septentrionalis Oceanus of (ned.) Noordelijke Oceaan

Toegevoegd na 11 minuten:
Ten opzichte van het Romeinse Rijk ligt de Noordzee inderdaad noordelijk.
De Middellandse Zee ... verwijst ook naar het Romeinse Rijk ....De zee ligt perfect te midden van het Romeinse Rijk op zijn hoogtepunt. Werd ook 'onze zee' genoemd :Mare Nostrum

Toegevoegd na 11 minuten:
Ten opzichte van het Romeinse Rijk ligt de Noordzee inderdaad noordelijk.
De Middellandse Zee ... verwijst ook naar het Romeinse Rijk ....De zee ligt perfect te midden van het Romeinse Rijk op zijn hoogtepunt. Werd ook 'onze zee' genoemd :Mare Nostrum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naamgeving van steden, landen en zeeën is een verhaal apart en vaak ook veranderen namen met de volkeren die het benoemen en met de tongval die ook aan verandering onderhevig is. De naam Noordzee is de meest recente van de namen die het stukje Atlantische Oceaan heeft gehad dat rond de kusten van Frankrijk, Vlaanderen, Nederland en Denemarken spoelt. In de Romeinse tijd heette het de Duitse zee, of eigl. mare Germanicum.
De Atlantische Oceaan heeft zijn naam gekregen vanwege het rijk Atlantis, dat volgens de boeken van Plato buiten de poorten van Hercules (Gibraltar) in de oceaan moet zijn verzonken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan niemand echt op antwoord kunnen geven,want het zal vast wel op een ander woord begonnen zijn en zo is het vast in al die jaren veranderd..