Is Schotland een land?

Volgens de UEFA is het een eigen land, zij hebben een eigen voetbalteam. De Bosatlas en Google Maps daarentegen zien het als een deel van het land het Verenigd Koninkrijk. Een vreemd verhaal.....

2 jaar geleden
7.1K
SentWierda
2 jaar geleden
Vragen over Schotland als land zijn ook gesteld in 2009 (nr. 10912) en 2019 (nr. 666880).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Hier een mooie uitleg over ... Engeland / VK / Groot-Btrittanie enz. : https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10
Utrecht
2 jaar geleden
Een vreemd verhaal.
Net zo vreemd als ons eigen Koninkrijk?
Aruba, Curacao, Nederland en Sint Maarten zijn ook eigen landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/caribische-deel-van-het-koninkrijk/vraag-en-antwoord/waaruit-bestaat-het-koninkrijk-der-nederlanden

Antwoorden (2)

Schotland is een constituerend land.

Het Verenigd Koninkrijk – officieel het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland – wordt internationaal beschouwd als één land. Er maken echter verschillende zogenoemde constituerende landen onderdeel van uit, te weten Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. De eerste drie liggen allemaal op grote eiland genaamd Groot-Brittannië. De vier landen zijn niet volledig onafhankelijke landen, maar landen binnen het koninkrijk. In de internationale politiek speelt eigenlijk alleen het soevereine Verenigd Koninkrijk een rol.

Schotland kent een eigen rechtsstelsel, vlag, bankbiljetten en binnenlands bestuur en vormt dus een constituerend land binnen het Verenigd Koninkrijk.
SimonV
2 jaar geleden
Nee, Schotland is geen land. Het is ook geen deelstaat, zoals de Duitse bundeslander. Het is een onderdeel van het Verenigd Koninkrijk met (zowel historische als recent gekregen) autonome rechten.
Dat Schotland (en bv ook Wales) voor sommige sporten een eigen bond heeft, en dus ook apart mee mag doen aan internationale sporttoernooien, is historisch zo gegroeid. Het gast vaak om sporten die in het VK zijn ontstaan.
Het gast hier om een beperkt aantal sporten; Schotland doet bv niet apart mee aan de Olympische Spelen.
Toegevoegd op 19 april 2022 16:01: tekst