Als je op de Bosporus bent, ben jij dan officieel niet in Turkije?

Er varen veel internationale (vracht)schepen over de Bosporus zonder hun paspoort te laten zien en in reisgidsen wordt vermeld: 'tussen het Europese en het Aziatische deel van Turkije'. Dus vandaar deze vraag.
Ik bedoel die smalle strook zee.

2 jaar geleden
1.6K
SentWierda
2 jaar geleden
Waarom een vraag over de Bosporus en niet over de Dardanellen?

Antwoorden (2)

Schepen hebben op grond van het verdrag van Montreux recht op vrije doorgang door de Bosporus, ook al hoort de zeestraat tot de territoriale wateren van Turkije.
2 jaar geleden
Als je op de Bosporus (30 km lang) bent, heb je je te houden aan het Turkse recht. Dat geldt ook voor de veel langere Dardanellen (65 km lang) - in het verlengde van de Bosporus.
In het verdrag van Montreux (1936) is geregeld dat Turkije militaire versterkingen mag aanleggen langs Bosporus en Dardanellen. in vredes- en in oorlogstijd is er vrije doorvaart voor koopvaardijschepen. In oorlogstijd mogen vijandelijke koopvaardijschepen worden geweerd.
In vredestijd bestaat vrije doorvaart voor oorlogsschepen na aanmelding bij de Turkse regering. Het totaal van de oorlogsschepen die Bosporus/Dardanellen passeren en die zich in de Zwarte Zee bevinden, mag een bepaald maximum niet overschrijden.
Blijft Turkije in een oorlog neutraal; dan is de regeling voor neutrale oorlogsschepen gelijk aan die in vredestijd. Voor oorlogsschepen van de oorlogvoerenden geldt, met enige uitzonderingen, een passageverbod.
Bron: Winkler Prins encyclopedie