Is Ede in Gelderland een stad of een dorp?

3 jaar geleden
3.9K
SentWierda
3 jaar geleden
Eigenlijk een oninteressante vraag. Ede is een plattelandsdorp dat sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw sterk is gegroeid. Stadsrechten? Nooit gehad.
Ede heeft nu 76.000 inwoners en iedereen in de Randstad noemt zo'n plaats dan een stad. Edenaren zijn bescheidener en hebben nog niet kunnen ontdekken en beseffen dat ze in een stad wonen.

Het beste antwoord

Dat hangt van de definitie af die je hanteert.

Ede heeft geen stadsrechten dus vanuit de middeleeuwse definitie gezien is het een dorp.
Net als Den Haag overigens...
Toegevoegd op 28 februari 2021 18:28: tekst
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het hangt af van welke definitie van een dorp of stad je aanhoudt.
Volgens de middeleeuwse definitie zijn stadsrechten, een stadsmuur en het hebben van een eigen rechtspraak en belastingen doorslaggevend. Ede zou dan, zonder stadsrechten, een dorp zijn.
Volgens de moderne definitie is Ede echter wel een stad. Dit hangt namelijk van het aantal inwoners van de omliggende plaatsen af.

Op Wikipedia staat het volgende: “In Nederland wordt bij plaatsen zonder historische stadsrechten vanaf een inwoneraantal van ongeveer 50.000 door sommigen gesproken van een stad, overigens zonder dat dit een algemeen aanvaard gebruik is. Of een plaats als stad gezien wordt, hangt ook af van de bevolkingsdichtheid van het omliggende gebied.
3 jaar geleden
Een stad is een plaats die zijn eigen voorzieningen heeft, en niet/minder afhankelijk is van voorzieningen in andere steden. Volgens wiki: "Een stad is, in tegenstelling tot een dorp, een grotere plaats waar mensen wonen, gelegen aan grotere verkeerswegen en met een eigen bestuurs- en verzorgingsstructuur."
Ede is in dat opzicht een stad, wat bv blijkt uit de aanwezigheid van een groot ziekenhuis.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Wat voegt dit antwoord toe? Wikipedia wordt ook geciteerd in het eerdere antwoord van Erna55.
En is een ziekenhuis een argument? Dirksland heeft ook een ziekenhuis. En er zijn veel plaatsen met stadsrechten (steden) zonder ziekenhuis.
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda:
"Wat voegt dit antwoord toe? Wikipedia wordt ook geciteerd in het eerdere antwoord van Erna55"
Ik haal heel andere punten uit wiki, met name dus het punt van 'voorzieningen'. En als het gaat om voorzieningen, is een ziekenhuis een logisch voorbeeld van een voorziening die je wel in steden maar niet in dorpen vindt.
Het hele idee van stadsrechten is al sinds pakweg 1800 achterhaald.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Als oud-inwoner van Ede ben ik geneigd te stellen: op internet is betere informatie te vinden dan Wikipedia biedt. Twee voorbeelden:
www.ededorp.nl/harmen-quast/ede-dorp-of-ede-stad/
https://www.patrickopreis.nl/stad-of-een-dorp/
tinus1969
3 jaar geleden
@SentWierda, wat er in wiki staat is wat ik ook ooit op de middelbare school bij aardrijkskunde heb geleerd.
Jouw links zijn persoonlijke bespiegelingen, geen objectieve bronnen.