Hoe komt het dat in Finland de winter erg koud is, maar de zomer erg warm?

Ik heb wel eens gelezen dat het wel eens -20 kan worden in fins lapland maar ook dat het in de zomer maarliefst 30 graden kan worden hoe ontstaat die ontzettend grootte verschil? nederland heeft dat niet terwijl het ongeveeer hetzelfde stuk is (noord europa)

3 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Finland kent een landklimaat. Hoewel het land erg noordelijk ligt, kan het er ’s zomers redelijk warm worden. De temperaturen in de zomer komen overeen met de temperaturen in Nederland.

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de vrij warme wateren waar Finland aan grenst.
kaartIn de winter kan het echter erg koud worden. Sommige delen van Finland zijn 7-8 maanden per jaar besneeuwd en ’s winters kunnen er in de noordelijke delen temperaturen bereikt worden van 30 graden onder nul. Doordat een deel van Finland boven de poolcirkel ligt, is het in de winter vaak maar een paar uur per dag licht en in sommige delen komt de zon helemaal niet op.
fremar
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Ik vind de opmerking mbt 'Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de vrij warme wateren waar Finland aan grenst.' behoorlijk onjuist. Finland grenst NIET aan de warme golfstroom; de Oostzee en Botnische golf vriezen juist 's winters (meestal) dicht.
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Je hebt gelijk: Finland "grenst niet aan".
Maar Finland profiteert wel degelijk in het noorden van de warme Golfstroom. Zie mijn antwoord.
Finland vormt een overgangsgebied tussen land- en zeeklimaat. Door de noordelijke ligging heeft Finland strenge winters, met in het zuiden 4 maanden vorst en in Lapland 7 maanden vorst.
Toch heeft Finland minder strenge winters dan normaal is op deze noordelijke ligging: het land heeft een tamelijk gunstig klimaat. De zomers zijn relatief warm. Dit klimaat wordt veroorzaakt door de nabijheid van de Noordelijke IJszee, met de temperende invloed van de Golfstroom.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.