Hoe hebben de Turkische volkeren hun identiteit behouden?

Het Turkische volk is ontstaan in noord China en Mongolië. Hoe bestaat het dat zij tijdens hun exodus naar het westen, over het Aziatische continent hun identiteit hebben behouden, terwijl er continu is gemixt met aanwezige volkeren in deze gebieden. Dat er een connectie is met taal, is begrijpelijk, maar ook de naam Turk komt overal in Aziatische continent voor. Hoe hebben zij hun oorsprong over duizenden jaren onthouden. Ook vraag ik mij af wat de oorsprong was, want als je de tijdlijn nog verder terug haalt dan hebben de Hunnen ook een oorsprong bij alle Nederlanders.

Picture for question
3 jaar geleden
2.4K
ronron1212
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Turken
tinus1969
3 jaar geleden
Waar baseer je op deze mensen 'hun identiteit hebben behouden'. Ik vraag me af of een 'Turkish Mongolian' en een moderne Turk elkaar als Turks zouden herkennen als ze elkaar tegenkomen. Ditzelfde geldt bv ook voor moderne Europeanen en de Indo-Europese herders waar we (iig deels) van afstammen.
tinus1969
3 jaar geleden
Overigens; ik weet niet waar dit kaartje vandaan komt maar er staan veel niet-Turkse volken op
SentWierda
3 jaar geleden
Een vraag met een onzinveronderstelling m.b.t. "alle Nederlanders". De Hunnen zijn nooit in Nederland geweest. In die periode (de 5de eeuw) heersten in het huidige Nederland en omgeving de (Germaanse) Franken, Friezen, Angelen en Saksen. Deze volkeren zijn nooit verdreven.

Antwoorden (1)

Het antwoord valt anders uit dan de vraag suggereert.
Turken is een verzamelnaam voor een groep van volken die de onderling nauw verwante Turkse talen spreken. Het gemeenschappelijke zit in de talen, niet in de volkeren.
De Turkse talen worden nu gesproken van Turkije tot in het westen van China. De oorsprong van de Turkse talen gaat terug naar het Altaj gebergte: de Turkse talen maken onderdeel uit van de Altaische talen waartoe ook het Mpngools behoort. Het Altaj gebergte ligt tussen Kazakstan en Mongolie en zuidelijk van de huidige steden Novosibirsk en Krasnojarsk.
Bron: Winkler Prins encyclopedie
Toegevoegd op 03 december 2020 15:23: tekst