Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je Curaçao (en dergelijke) vergelijken met een staat in de VS?

Dan bedoel ik Aruba, Curacao en Sint maarten. En dan bedoel ik met: Kan je het vergelijken. Dat ze zelf hun land besturen maar toch behoort het bij nederland... Dus kan je dat vergelijken?
mvg

3 jaar geleden
1.1K
Antoni
3 jaar geleden
Je beschrijft het niet helemaal correct. Curaçao behoort staatkundig niet bij Nederland. Nederland is staatkundig een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Curaçao is staatkundig ook een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden evenals Aruba en Sint Maarten.
Mikaapje
3 jaar geleden
Oh ja excuus dat is precies wat ik bedoelde maar dan het antwoord erop :P

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

JA, dat kan.
Het bestuur van Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Elk land binnen het Koninkrijk heeft een eigen regering. De landen hebben ieder een eigen gouverneur. De gouverneur is het hoofd van de regering. In Nederland is de koning het hoofd van de regering. De gouverneurs van Aruba, Curaçao en Sint Maarten vertegenwoordigen de koning in hun regering.
In de VS zou je de gouverneurs de vertegenwoordigers kunnen noemen van de president.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Dus het werkt inlrinciepe hetzelfde? Maar stemmen ze dan ook op de minister president of is dat enkel als het koninkrijk der Nederlanden een republiek is?
tinus1969
3 jaar geleden
Min. Dit antwoord laat precies zien waarom dit soort vergelijkingen lastig zijn en voorzichtig moeten worden gebruikt. In de VS zijn de gouverneurs GEEN vertegenwoordigers van de president. Ze zijn de (direct gekozen) hoogste bestuurder van een Amerikaanse deelstaat en als zodanig onafhankelijk van de president.
Niet echt.
Op hoofdlijnen kun je dit soort vergelijkingen maken (als staat of deelstaat binnen een groter geheel) , maar er zijn in de praktijk grote verschillen in onderlinge relaties, regels en bevoegdheden.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding